23948sdkhjf

DTL-boss: En systematisk tilstedeværelse

Transportministeren måtte torsdag i et åbent samråd forholde sig til den undersøgelse, som DTL og 3F har fået udarbejdet om udenlandske chaufførers vilkår på de danske veje.


Undersøgelsen kaldet ”sideveje i dansk transport” baserer sig på besvarelser fra 225 chauffører af rumænsk, bulgarsk eller makedonsk oprindelse om deres løn og arbejdsvilkår under opholdet i Danmark. Det skete i efteråret 2015 under chaufførernes hvil rundt omkring i landet.

Transportminister Hans Chr. Schmidt roste undersøgelsen men havde bidt mærke i, at den ikke kunne dokumentere brud på cabotagereglerne.
Ministeren gjorde en del ud af at fremhæve, at cabotageregistreringer følger lastbilen og ikke chaufføren. Derfor kan et længere chaufførophold i Danmark ikke i sig selv være udtryk for cabotageovertrædelser.

Systematisk tilstedeværelse


»Det er rigtigt, at man ikke kan drage konklusioner, som undersøgelsen ikke giver grundlag for. Men undersøgelsen peger på en systematisk tilstedeværelse, der er grundlaget for de miserable livsbetingelser, chaufførerne lever under. For det er ikke realistisk, at chaufførerne skifter køretøj undervejs,« siger adm. direktør hos DTL, Erik Østergaard.


»Derfor er jeg også glad for, at den socialdemokratiske transportordfører Rasmus Prehn på samrådet foreslog ministeren at lade det indgå i sine planer for EU-arbejdet, at reglerne om cabotage skal gælde chaufføren frem for lastbilen.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064