23948sdkhjf

Billigere bro og tre fynske spor

Aftale på plads:

Regeringen og Dansk Folkeparti blev er nu enige om at udbygge den vestfynske motorvej til tre spor på strækningen mellem Nr. Aaby og Odense V hurtigst muligt. Samtidig er der udsigt til en takstnedsættelse på transporten over Storebælt - men tilsyneladende ikke for lastbiler.

Konkrete modeller for både anlægget af den vestfynske motorvej til tre spor og for takstnedsættelsen vil blive fastlagt senere på baggrund af et oplæg fra regeringen.

Hos brancheorganisationen ITD er der glæde over forhandlingsresultatet:

»Der er al mulig grund til at rose regeringen og Dansk Folkeparti for at vise handlekraft og nu endelig at samles om at prioritere de nødvendige midler til en fremtidssikret løsning for E20. Det er til gavn for vores medlemmer og for væksten i hele Danmark, at E20 nu udvides til tre spor. Motorvejen over Fyn er bindeleddet i det danske motorvejsnet, og E20 er afgørende for sammenhængskraften og transporten mellem øst og vest. Hele Danmark vinder ved, at der nu kommer en fremtidssikret og bæredygtig løsning på trængselsproblemerne på E20, som er en væsentlig dansk hovedfærdselsåre. Vi forventer, at der hurtigt kommer konkrete modeller på bordet, så arbejdet kan gå i gang,« siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

Regeringen dropper samtidig sit hidtidige forslag om at afhjælpe trængslen på E20 ved at inddrage nødsporet.

Vognmænd bliver snydt

Der er også lagt op til en takstnedsættelse på Storebælt på 25% - men tilsyneladende ikke for vognmændene, og det harmer DTL.

»Der er rigtig gang i gryden med valgflæsk, for takstnedsættelserne på Storebælt kommer ifølge aftaleteksten kun til at gælde personbiler. Og det betyder kun én ting: Flere personbiler, mere trafik, mere kø og tabt produktivitet for godsvognmændene og det øvrige erhvervsliv. Aftalen lefler for et særligt segment hos vælgerne og ser fuldstændig bort fra, at transportpolitik er et spørgsmål om at afbalancere fremkommeligheden og infrastrukturen for alle parter. Man har helt ignoneret transportpolitikken,« raser DTL-direktør Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078