23948sdkhjf

Nu kommer forvognene til ny DAF

De nye CF- og XF-serier er komplette. DAF Trucks har føjet 11 trækkere og forvogne til det nye modelprogram – otte 2-, 3- og 4-akslede forvogne og tre 3- og 4-akslede trækkere.

De nye XF og CF er ifølge DAF op til 7% mere brændstoføkonomiske, mindst 100 kg lettere og har integrerede opbygningsmoduler, hvilket gør det hurtigere at montere opbygninger.

På de nye forvogne og trækker fremhæver DAF selv en række forbedringer:

Op til 7% højere brændstofeffektivite

Ny ultrakompakt EAS-enhed

Højere nyttelast fra 100 op til 250 kg

Nye elektrohydraulisk styrede bogieaksler

Nye dobbeltophængte bogieaksler

Nye dobbeltdrevne tandemaksler med navreduktion

Nyt 8x4 letvægtsmixerchassis

Optimale opbygningsmuligheder på de nye CF og XF forvogne

Nyt og innovativt batteriovervågningssystem (BEM)

Nye PACCAR MX-11 og MX-13 motorer

Ny TraXon gearkasse

Nye højeffektive bagaksler

Avancerede softwarefunktioner

DAF lancerede de første langtursversioner af de nye CF- og XF-lastbiler i foråret og introducerer nu en ny serie af flerakslede forvogne.

Det nye forvognschassis er udstyret med den samme ultrakompakte EAS-enhed som de nye CF- og XF-modeller. EAS-enheden kan nu monteres i dens helhed (dvs. som én samlet enhed) imellem første og anden foraksel (i 8x4 FAD). Det betyder, at den ledige plads kan udnyttes til anbringelse af kranben, værktøjskasser eller ekstra tanke (f.eks. til brændstof), og samtidig opnås der større chassisindretningsmuligheder og mulighed for større nyttelast takket være enhedens 50 kg lavere vægt.

Forbedret drivlinje

Ligeledes er den nyeste serie af flerakslede trækkere og forvogne udstyret med drivlinje- og udstødningskonfigurationer, der tilsammen er gennemsnitligt mindst 100 kg lettere, hvilket giver en højere mulig nyttelast. Nye aksler og tandemsæt bidrager til den samlede vægtbesparelse på op til 250 kg på CF FAD 8x4 til konstruktionsarbejde.

En af de vigtigste nyskabelser i det nye CF- og XF-program er den nye bogieaksel til både trækkere og forvogne, der muliggør maksimal manøvredygtighed.

Den nye bogieaksel omfatter et nyudviklet EHS-system (elektrohydraulisk styring), som er 30 kg lettere, hvilket også giver mulighed for større nyttelast. Styretøjet er meget præcist, fordi EHS løbende beregner det maksimale styreudslag på bagakslens hjul på grundlag af hastighed og akselafstand.

Den nye styrende bogieaksel kan monteres på 6x2 forvogne og trækkere og på 8x2 forvogne.

EHS suppleres på 6x2 CF og XF FAN køretøjer af en ny luftaffjedring, der hurtigt kan sænkes 90 mm og løftes 185 mm, så det både er hurtigt og nemt at på- og afmontere veksellad.

Dobbeltophængt bogieaksel

DAF introducerer også en ny dobbeltophængt 10 ton bogieaksel, som har en statisk lastkapacitet på 34 ton. Den nye aksel reducerer egenvægten med 25 kg. I kombination med andre vægtreduktioner på de nye CF og XF modeller opnås i alt 125 kg højere nyttelast. DAFs nye dobbeltophængte bogieaksel kan monteres på 6x2 trækkere og forvogne og på 8x2 forvogne.

Til køretøjer, der regelmæssigt kører i terræn, præsenterer DAF en ny dobbeltdrevet tandemaksel med navreduktion (HR1670T). Dette akselsæt har et helt nyt akselhus i støbejern, som giver en ekstra vægtreduktion på 60 kg.

Der kan med henblik på at opnå den bedst mulige brændstoføkonomi vælges endnu hurtigere bagtøjsudvekslinger (3,46; 3,61; 3,76:1). Disse udvekslingsforhold gør det muligt for motoren at køre ved lavere omdrejningstal.

Den nye dobbeltdrevne tandemaksel med navreduktion fås på 6x4 og 8x4 trækkere og forvogne til krævende opgaver. Denne serie omfatter FAD 8x4 forvognen med to styrende foraksler, som ofte bruges til transport af sand og grus. På denne model er SCR-enheden ikke længere integreret i det lodrette udstødningsrør. Den er derimod placeret i den nye EAS-enhed, der takket være de kompakte dimensioner kan anbringes imellem de to foraksler. Dette nye design resulterer i en vægtreduktion på 115 kg og giver bedre plads på chassiset.

Let mixerchassis

Det lette CF FAD 8x4 mixerchassis fås nu med en 19 ton enkeltreduktionstandemaksel (SR1132T) og to 7,1 ton foraksler. Lastbilen har en køreklar egenvægt på blot 9.150 kg.

Det nye og forlængede hulmønster i bagenden af chassiset gør det nemt at montere læsselifte, kraner og kasseopbygninger og gør det helt uproblematisk at flytte komponenter eller at montere en trækstang eller en underkøringskofanger. Det betyder, at det nye hulmønster reducerer opbygningsomkostningerne, samtidig med at køretøjernes leveringstider forkortes.

Pacca MX-11 og MX-13 motorerne er blevet bygget helt om. En vigtig målsætning under udviklingen af de nye drivlinjer var reduktion af motoromdrejningstallene, hvilket ofte betegnes som "omdrejningsreduktion", da lavere omdrejningstal resulterer i lavere brændstofforbrug. Samtidig er Paccar-motorernes maksimale drejningsmoment forøget betragteligt, og det maksimale drejningsmoment er nu tilgængeligt ved 900 o/min.

De nye Paccar MX-11 og MX-13 motorer leveres som standard med den nyeste generation af de automatiserede TraXon-gearkasser fra ZF. I konstruktionsmodellerne af DAF CF FAD, FAT (forvogne) og FTT (trækkere) leveres TraXon-transmissionerne med en supplerende terrænindstilling.

En vigtig bestanddel af de nye, hurtigere drivlinjer er bagakslerne, der er designet og fremstillet af DAF. Hurtigere reduktioner på 2,05:1 er nu tilgængelige, hvilket gør det muligt at køre med en konstant hastighed på 85 km/t ved blot 1.000 o/min. afhængigt af drivlinjens specifikationer.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188