23948sdkhjf

- Det klinger hult

DEBATINDLÆG:

Et lille indlæg til den igangværende cabotagediskussion, hvor ITD ifølge udtalelse fra Karen Roiy åbenbart synes, det er helt ude i hampen, at reglerne på området skal overholdes, og at udsigten til endnu billigere transport ikke ser ud til at være inden for rækkevidde.

Synspunktet er helt fair, men når argumentet er, at det skal ske ved, at regler bliver fordrejet, således de passer til situationen, synes jeg ikke, det er fair længere, og jeg indrømmer blankt, at jeg ikke forstår, hvad det er for nationale særregler, Karen Roiy er bange for skal blive indført. Mig bekendt er der kun tale om vedtagne EU-regler, som der nu glædeligvis ser ud til at være flertal for skal overholdes.

De fleste inden for transport ved jo ganske udmærket, at cabotagekørsel blev opfundet for at minimere tomkilometer. Og man således kunne optage fragt i et andet EU-land, men efter 3 ture var det tilbage til hjemlandet, men efterhånden er der almindelig enighed om, at bilen bare skal ud af det land, der er kørt de 3 ture i. Det er lidt ligesom, at usandheder bliver sande, bare de bliver fortalt ofte nok.

Jeg tror da aldrig, det har været intentionen, at f.eks. en rumænsk bil kan være fast stationeret i Danmark, når bare hver fjerde tur går til Flensborg eller Malmø, men det er ligesom den gamle ordlyd, at det var retur til hjemlandet, aldrig bliver nævnt i diskussionen, hvilket man jo nok kan takke nogle meget kreative lobbyister for. Så kan man jo altid gætte på, hvem der har hyret dem.

Karen Roiys udtalerser om, at man i ITD er meget optaget af fair konkurrence, synes jeg klinger lidt hult. For mig ligner udtalelserne til debatten mere en forsvarstale for netop den unfair konkurrence, der har været en meget væsentlig årsag til den situation, dansk transport er havnet i, hvor praktisk talt alt, hvad man foretager sig med dansk bil og dansk chauffør, er urentabelt.

Mens debatten raser, dukker en ny skandale vedrørende emnet op, nemlig en norsk undersøgelse, der viser, at der aldrig har været kørt så mange tomkilometer, som der bliver nu, hvilket må være et vink med en vognstang til dem, der mente, at man kunne ”redde verden”, bare cabotagekørsel blev indført. Måske skulle Danmark lave sådan en undersøgelse, men det er der nok ikke stemning for, da resultatet jo kunne ligne det norske.

Bjarne Nielsen

Keravavej 10

9800 Hjørring

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14