23948sdkhjf

DEBAT: Frækhed af ITD

ITD kan konstatere, at der er en stigende grænseoverskridende trafik af lastbiler, og langt de fleste biler er østeuropæiske. ITD skriver, at vi ser et billede af en sektor i vækst, og det er positivt for vores medlemmer, og for samfundsøkonomien generelt.

At der kommer gang i økonomien i DK, er naturligvis positivt oprigtigt.

Når ITD skriver, at det er godt for deres medlemmer, er det sikkert rigtigt, men det er nok mest for dem af deres medlemmer, der benytter udenlandske biler. Bevares, der er naturligvis noget kørsel for danske vognmænd med danske plader på bilen, der så kan læsse nogle af trailerne af/på her i landet (servicere de udenlandske biler).

ITD skriver, at baggrunden for tilgangen af østeuropæiske biler bl.a. er manglen på kvalificerede chauffører i de store transportnationer som Tyskland og Danmark(?). Jeg ser denne påstand som en frækhed.

Om østeuropæiske chauffører skulle være bedre kvalificeret end vesteuropæiske, skal jeg ikke blande mig i, men sandheden er, at østeuropæiske chauffører har overtaget vesteuropæiske chaufførers arbejde ene og alene fordi, de er billigere. De store speditører og vognmænd i Vesteuropa ikke vil betale de lønninger, der er gældende i vest, og dermed vil de ikke bidrage til de respektive lande, de driver virksomhed i.

Østeuropæiske chauffør bliver dikteret lønninger, der er så lave, at de ikke har råd til at leve i de lande, de kører i. Det kan ikke være rigtigt, at dette vanvid kan få lov at fortsætte.

Leif Therkelsen

Stationsvej 13

6622 Bække

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094