DEBAT: Store bøder og kontrol
Når Lastbil Magasinet dumper ind af brevsprækken, læser jeg altid Rasmussens klumme først. Det er tankevækkende ord, der kommer fra en, der kender chaufførlivet på godt og ondt.
Om nogen kørte non stop-turene, fordi manvar ordblind og derfor ikke følte, at man var god nok, eller at man ikke troede, at man var noget værd, det ved jeg ikke, og det håber jeg da heller ikke. Angående mig selv, kørte/kører jeg af lyst, og dengang, for år tilbage, var det jo spændende at komme lidt rundt i "verden". Husk på, at det var jo inden "almindelige" mennesker tog på charterrejser, så der var da rigtig gode oplevelser i lastbillivet.
Jeg kom lidt fra det, jeg egentlig ville skrive om, nemlig, at Hans efterlyser en ide om, hvordan man får unge mennesker ind i faget, da faren for blandt andet store bøder for selv små brud på køre- og hviletidsreglerne jo nok holder mange tilbage.
Jeg mener, hvis køre- og hviletidsreglerne skal overholdes (og det skal de, men de burde rettes lidt til, så man ikke får store bøder for bagateller), så skal der være rigtig store bøder til vognmanden. Så store, at det ikke er risikoen værd, ikke at køre lovligt. Det vil medføre, at vognmanden nok vil tænke sig godt om og takke nej til transporter, der ikke kan køres lovligt.
Jeg er sikker på, at hvis bøden og "faren" for kontrol er stor nok, skal vognmanden nok forlange af hans chauffør, at reglerne skal overholdes.
Leif Therkelsen
Fitting Stationsvej 13
6622 Bække