23948sdkhjf

Transport-branchens udfordringer

DEBATINDLÆG:

Jeg har netop læst en supergod artikel vedr. 2 RUC-studerendes kandidatspeciale om transportbranchens omdømme.

De to konkluderer, efter professionelle analyser, at transportbranchens omdømme er blandt de dårligste i erhvervslivet.

Dette er faktisk trist læsning, når man, som undertegnede, er født og opvokset og har brugt det meste af sit liv i netop denne branche.

Det blakkede omdømme skyldes ifølge undersøgelsen især negative associationer til udenlandske chauffører, køre/-hviletidsreglerne, trafik/køproblemer, løndumping og snyd generelt.

DTL-Danske Vognmænd har kæmpet i flere år for ordnede forhold i transportbranchen og gentagne gange gjort opmærksom på problemerne med underbetalte udenlandske chauffører og social dumping.

Problemet er, at de store aktører i branchen, for at kunne levere billigere fragtrater til kunderne end os andre, gør stor brug af underbetalte udenlandske chauffører, som lever under kummerlige forhold i deres lastbiler i flere måneder i træk, samtidig med at det er klart ulovligt, da det køre-/hviletidsmæssige "weekendhvil" ikke må holdes i bilen.

Dette er en problematik, vi har gjort myndighederne opmærksom på i flere år, uden at det endnu er lykkedes os at råbe dem op. Derimod får vi danske vognmænd lynhurtigt kæmpebøder for små bagatel-overskridelser.

Hen over krisen har branchen mistet mange tusinde chaufførjob, og mange danske vognmænd, med chauffører ansat på danske løn og arbejdsvilkår og været underlagt danske miljøregler, har måttet dreje nøglen om. Dette skyldes mindre godsmængder hen over krisen, men især den kendsgerning, at de underbetalte udenlandske chauffører overtager mere og mere af godset, fordi de naturligvis kan levere billigere fragtrater, end vi andre danske vognmænd, som betaler en langt højere løn til vores dygtige chauffører.

I runde tal er der forsvundet ca. 20 % af de danske vognmandsvirksomheder, og der er 20 % færre

dansk indregistrerede lastbiler, og ca 10.000 kompetente danske chauffører har mistet deres job. Statistikken siger, at mængden af transporteret gods nu er steget til samme mængder som før krisen.

Årsagen til, at denne stigning ikke er tilgået danske vognmænd, skyldes den unfair konkurrence fra underbetalte østchauffører, der har fået ulovlig adgang til indenrigskørsel i Danmark til deres hjemlandes løn og arbejdsvilkår, som jo er langt lavere end den danske.

De studerende peger i deres speciale på, at transportbranchen jo er en vital branche for samfundet, og det er overraskende mange ikke bevidste om, Samfundet ville gå i stå i løbet af få timer, hvis ikke der fandtes en velfungerende, fleksibel, moderne, effektiv og mobil transportbranche.

Samtidig har de opstillet tre konkrete forslag til at forbedre branchens omdømme:

1. CSR-rapporter, der dokumenterer social ansvarlighed i transportleddet.

2. Hele branchen, inkl. transportkøbere, skal bakke op om en" Code of Conduct ", altså ordentlig adfærd med fokus på medarbejderforhold, miljø, etik og cabotageregler.

3. Bruge de sociale medier til at gå i dialog med omverdenen om branchen og skabe åbenhed og troværdighed.

Jeg mener, det er tre konstruktive og relevante forslag til en branche, der trænger til ordnede forhold. Jeg håber samtidig at have vækket transportkøbernes og den enkelte forbrugers interesse for, om deres varer bliver transporteret under ordentlige forhold, af danske vognmænd, med dansktalende chauffører, på danske løn- og arbejdsvilkår, som 24/7 udfører en kæmpe indsats for at efterkomme kundens ønsker.

Vognmand Niels Christensen

Thyrasvej 47

7760 Hurup Thy

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126