23948sdkhjf

Scania med mere af det hele

Scania fornyer hele førerhusprogrammet fuldstændigt med introduktionen af den nye lastbilserie.
Først introduceres R-serien sammen med en helt ny S-serie. Med S-serien introducerer Scania en ny topmodel med plant gulv med maksimal overnatningskomfort.


• Et helt nyt førerhusprogram - umiskendeligt Scania – indvendigt som udvendigt.
• S- og R-modellen introduceres først, hvor S-førerhuset har plant gulv for maksimal komfort.
• Stærkere, sikrere og mere aerodynamisk
• Modulopbygget konstruktion gør eventuel reparation af Scania-førerhuse enklere.
• Ny position for forakslen og lavere tyngdepunkt for større sikkerhed og kørekomfort.
• Verdens første lastbil med gardinairbags i siden som beskyttelse, hvis lastbilen ruller rundt.


Scanias nye generation af lastbiler er designet, udviklet og produceret af Scanias egne designere. Førerhusenes udseende har en markant Scania identitet og signalerer fremtid samt autoritet og tilstedeværelse, som kun en ægte lastbil fra premiumklassen kan udtrykke, lyder det i en pressemeddelelse fra Scania.


Det grundlæggende design af førerhusene blev udviklet i tæt samarbejde med Scanias søsterselskab Porsche Engineering. Det nye førerhusprogram deler ikke komponenter med Scanias eksisterende førerhuse, men de karakteristiske Scania-egenskaber er videreført og videreudviklet.


Fire fokusområder


Den nye generation er blevet udviklet med fokus på nogle overordnede funktioner: chaufførmiljø, brændstoføkonomi, optimal udnyttelse af kabineplads og maksi¬mal pålidelighed. Disse krav af-spejler sig i detaljerne såvel som i det overordnede design.


Inden for rammerne af Scanias modulopbyggede system er der tale om intet mindre end 24 forskellige basisudførelser af førerhuse, når alle varianter er på plads. Dette sætter Scania i stand til at skræddersy den rigtige kundeløsning for alle anvendelsesområder, uanset om fokus ligger på kabineplads, brændstoføkonomi, maksimal komfort eller størst mulig lastekapacitet.


»Udviklingen af nye førerhuse til tunge lastbiler i premium-segmentet er en meget kompleks proces. Synlighed, komfort, lovkrav, ergonomi, enkle reparationsprocesser, lav vægt og høj sikkerhed er bare nogle af de mange krav, som uanset anvendelsesområde skal tilgodeses, uden at der indgås åbenbare kompromisser. Vi er ovenud tilfredse med det, som vi har opnået, og vi er overbevist om, at disse lastbiler vil sætte nye standarder inden for branchen,« siger Göran Hammarberg, chef for førerhusudvikling hos Scania.


Form og funktion hånd i hånd


Hvad angår eksteriøret har Scania lagt stor vægt på aspekter omkring aerodynamik og dermed brændstofforbrug. Hver eneste overflade på fronten, langs siderne og under køretøjet er optimeret med tanke på så lav cw-værdi som muligt.

Komponenter som vinduesviskere, sidespejle og alle former for forskellige lygter er også designet med dette for øje. Et konkret eksempel er, at solskærmen, som er standard i branchen, ikke er standardudstyr. Selv udstyr såsom vindafvisere og sideskørter er omhyggeligt integreret i det overordnede design og fik lige så stor opmærksomhed under udviklingsfasen.


Optimal plads i S-førerhuset
Uanset hvilket førerhus, kunden vælger, får vedkommende endnu mere kabineplads end tidligere. Dette skyldes til dels den mere effektive pladsudnyttelse og det faktum, at førerhuset indvendigt er vokset to tommer i længden. Men den nye generation har generelt set også et højere loft.


»Vores nye standardtag er 10 cm højere end det nuværende standardtag,« siger Kristofer Hansén, Scanias designchef.

Du kan se video af den nye Scania her

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235