VM Tarm udvider igen igen!
Verden vil have mere biogas. Så VM Tarm bygger en ny stor reparationsafdeling til gylletankvogne.
"Det var egentlig planen, at vi for en gangs skyld ikke skulle bygge i år", fortæller Holger Lauritsen, adm. direktør hos VM Tarm. Men salget af gylletankvogne fortsætter med at stige. Det skyldes, at samfundet med biogas både kan spare CO2 og blive uafhængigt af russisk gas.
Hos VM Tarm er der foreløbigt plads nok til at bygge disse tankvogne, men der begynder at blive pladsmangel til at servicere dem. Og det er katastrofalt, hvis kunderne ikke kan få serviceret deres tankvogne. Så derfor bliver der bygget en reparationsafdeling udelukkende til gylletrailere. 5 baner med grav og det hele!
Det er det største byggeprojekt på VM Tarm i en årrække. Graakjaer, som VM Tarm har gode erfaringer med fra tidligere, skal stå for projektet.
"Vi vil gerne bygge bæredygtigt, men der er visse begrænsninger i denne type byggeri. Jeg ville fx gerne have brugt træspær, men de ville blive for store til denne enorme hal. Vi har dog valgt maksimal isolation i gulv og loft, og gulvet laves af en nyudviklet betontype, der udleder 30% mindre CO2 under produktionen", fortæller Holger Lauritsen.