23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Jeg er uddannet på livets landevej

Har vi et spørgsmål om dæk, så er det Peter, vi går til. Udover at være vores alvidende orakel inden for dæk, er han et levende eksempel på, at uddannelse kan foregå hele livet og at viden oftest kommer af erfaring. Store dele af hans arbejdsliv har han tilbragt i dækbranchen mens han er uddannet i et helt andet fag, og i en alder af 60 år finder han stadig nye veje.

“Jeg er uddannet på livets landevej” er Peter Brøchners svar, da han bliver spurgt ind til sin uddannelse. Selv om han på papiret er uddannet isenkræmmer i 1984, er det erfaringen fra sine mange forskellige jobfunktioner, der mange år senere kendetegner, hvordan han husker tilbage på sit arbejdsliv. 

En del af sit DNA 
Da Peter blev færdiguddannet som isenkræmmer, var det en tid præget af meget stor ungdomsarbejdsløshed, og hvor man måtte tage det arbejde, man kunne få. Peter fik derfor arbejde i sin fars dækfirma. 

- Vi var tre søskende - to piger og én dreng - så det lå i kortene, at jeg skulle overtage min fars virksomhed på et tidspunkt.

Han beskriver dækbranchen som “en del af sit DNA”, da han genkalder sig det allerførste billede, der blev taget af ham som barn - et billede af en 3-4 årig gammel Peter, der står i sin fars værksted ved siden af en stor bunke dæk. 

Selvom dækbranchen var velkendt for Peter, så var det også en tid med hårdt fysisk arbejde - en direkte, upoleret jargon og sidemandsoplæring. I 1999 blev hans fars dækfirma solgt til Hjulcentret - som senere kom til at hedde Euromaster - hvorefter Peter stoppede i dækbranchen. 

- Jeg fik nok af dækbranchen og ville ud og prøve noget andet. Jeg fik arbejde på en vindmøllefabrik i Lunderskov, der producerede vindmøllevinger, hvor jeg arbejdede i 11 år, indtil den lukkede.

Værkstedshumor og duften af dæk 
Efter kort tid som ledig blev Peter igen budt ind af dækbranchen, da han fik stillingen som førstemand i Euromaster i Kolding. Her kunne han drage stor nytte af sine tidligere erfaringer og genkalder sig med et smil, hvad han beskriver som “den velkendte og dejlige duft af dæk”, da han kom tilbage til dækcentret. 

- Jeg glædede mig til at komme tilbage i dækbranchen. Jeg synes, at det er en sjov branche, hvor hver dag byder på noget forskelligt, og hvor der er meget plads til en sjov og direkte indbyrdes jargon ved siden af det fysisk hårde arbejde.

Men efter 11 år væk fra dækbranchen, var der også sket nogle ændringer. Dækfirmaerne var blevet større og delt ud på flere enheder. Der var altså flere led, man skulle igennem, hvilket skabte behov for en mere forenet tilgang. Desuden var der flere personlighedstyper med forskellige baggrunde, der skulle passe ind i jargonen, hvilket gjorde humoren mere poleret og upersonlig. Noget som Peter især blev opmærksom på, da han nogle år senere blev ansat på hovedkontoret i kundeservice. 

- På min første dag på hovedkontoret kom den daværende direktør hen til mig og spurgte om jeg ikke kunne tage noget af det der sprog med fra værkstederne. 

Den dag i dag er det stadig kollegerne, der giver Peter det gode humør og lysten til at gå på arbejde. 

Et nyt hjørne 
Samme år som Peter runder 60 år, runder han også et nyt hjørne på sin uddannelsesvej. Efter næsten 30 år hos Euromaster har Peter fundet en ny afkrog af dækbranchen, som skal undersøges. Han har netop fået en ny stilling hos fælgeforhandleren Alcar, som er en storleverandør til Euromaster. 

På Euromasters hovedkontor i Skanderborg har vi været glade for at opleve Peters smittende humør, ekspertviden og unikke humor - for det er lykkedes ham at bringe noget af værkstedsjargonen til os.

Euromaster Danmark A/S
Krøyer Kielbergs Vej 3, 1. th.
8660 Skanderborg
Skanderborg Kommune
Danmark
CVR nummer: DK14808701
P nummer: 1020322620

Kontaktperson

Send til en kollega

0.032