23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Del siden
Annonce

Hvorfor har Danmark altid kørt med sidesæde på medbringertrucks?

Hvorfor er sidesæde blevet danskernes valg, når det gælder medbringertrucks og hvorfor har midtersædet aldrig fået fodfæste i Danmark?

I Danmark har medbringertrucks med sidesæde i årtier været den foretrukne løsning. Selvom midtersæde-modeller længe har eksisteret, er de aldrig for alvor slået igennem på det danske marked. Men hvorfor?

Traditioner og vaner

Forklaringen ligger i en kombination af historie og vane. Den irske producent Moffett var blandt de første til at få fodfæste i Danmark, og deres modeller var alle udstyret med sidesæde. Dermed blev det dén løsning, chauffører lærte at bruge, og som importører og værksteder byggede deres forretning op omkring. Over tid blev sidesæde ganske enkelt “det rigtige” i den danske branchen

Derfor er sidesædet populært

At sidesædet har holdt fast i mange år, handler dog ikke kun om tradition. Der er også klare fordele:

  • Udsyn: Chaufføren sidder tæt på siden og kan bedre overskue lastens ene side.
  • Ergonomi: Ind- og udstigning er lettere, fordi man kan træde direkte ind og ud af trucken.
  • Tempo: Når man hopper ind og ud mange gange i løbet af en arbejdsdag, kan det give en mærkbar tidsbesparelse.

Palfinger: Fra midtersæde til ny standard

I andre markeder, særligt Tyskland og Østrig, har billedet set anderledes ud. Her har midtersæde i mange år været det naturlige valg, fordi det minder mest om traditionelle gaffeltrucks, hvor man sidder centralt. Det er også her, Palfinger har sine rødder, og derfor har producenten historisk satset stærkt på midtersæde-modeller.

I 2025 tager Palfinger et stort skridt med deres nye FL-serie, som introducerer både midtersæde (FLM) og sidesæde (FLS), og samtidig sætter et helt nyt niveau for chaufførkomfort:

  • Drejesæde, der giver nem ind- og udstigning.
  • Ergonomisk placerede håndtag og armlæn.
  • En robust og stærk konstruktion, der matcher og ofte overgår konkurrenterne.
  • Udvendig styring af trucken.

Du kan læse meget mere om forskellen på de to modeller i denne artikel.


Fremtiden er elektrisk

Samtidig satser Palfinger massivt på elektriske medbringertrucks. De første modeller kører allerede på de danske veje, leveret af NordMas, og beviser, at el kan levere samme styrke og robusthed som diesel.

Et skifte i markedet

Hvor sidesædet har domineret i Danmark gennem generationer, peger Palfingers nye FL-serie mod en ny æra. Med fokus på komfort, ergonomi og bæredygtighed får chaufførerne nu en truck, der respekterer traditionerne, men samtidig hæver standarden for, hvad en moderne medbringertruck skal kunne.

Vil du vide mere?

Hos NordMas har vi mange års erfaring med medbringertrucks og kan rådgive om både Palfinger og Transmanut. Vi hjælper også med palleløftere, stablere og gaffeltrucks og vores team af dygtige, udekørende serviceteknikere udfører service og reparationer i hele Danmark.

Kontakt os og hør mere om, hvordan en Palfinger medbringertruck kan gøre arbejdet nemmere og mere effektivt.

Tlf.: +45 72 60 96 00

E-mail: info@nordmas.dk

NordMas ApS
Industriparken 5 A, Haverslev
9610 Nørager
Rebild Kommune
Danmark
CVR nummer: DK41192550

Kontaktperson

Daniel Andersen
Salg og marketing
+45 21 73 31 33 Da@nordmas.dk
BREAKING
{{ article.headline }}
0.111|