FDL siger nej tak til CO2-kamufleret skatteopkrævning
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) var for nylig på Borgen for at tale med Folketingets Transportudvalg om den kommende kilometerafgift for lastbiler – og melder klart ud, at vognmændene ikke ønsker differentierede kilometerafgifter ”skjult i CO2-udledningens hellige navn”.
- FDL ønsker CO2--afgifter reguleret efter forbrugs mængden af de fossile brændstoffer, som skaber CO2-forureningen, det er åben politik. Literforbruget af dieselolien skal selvfølgelig være beregningsgrundlaget. Så vil alle dieselforbrugere betale nøjagtig det samme pr. forbrugt liter CO2-forurenende dieselolie, lyder det i det seneste nyhedsbrev fra vognmændene i den traditionsrige forening.
- Ønskes det politisk, at lastbilerne skal betale vejbenyttelsesafgift på en anden måde end den, der praktiseres i dag, så må de melde det ud – og ikke som nu en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler i den grønne CO2-omstillings hellige navn, det er et politisk vildskud. Danmark er ikke klar i 2025 til at opkræve kilometerbaserede afgifter. For at kunne opkræve kilometerbaserede vejbenyttelsesafgifter kræves et betydeligt elektronisk overvågningssystem med kontrolkamera, og det er ikke muligt inden 2025, vurderer FDL.
- En omlægning af vejbenyttelsesafgiften for lastbiler kræver en bedre og langsigtet planlægning, og det helst i samarbejde med vognmandsorganisationerne. Det vil også kræve en længere etableringsperiode end til 2025.