Storvognmand opfordrer til påske-strejke
”Det er nu, vi skal stå sammen,” lyder det i et opsigtsvækkende opråb fra Morsø-vognmanden Benny Nielsen.
Han opfordrer i klare vendinger sine vognmandskolleger og beslægtede erhverv til at stille bilerne i garage og lade samfundet føle konsekvensen af manglende lastbiler i en uges tid fra tirsdag 4. april til ugen efter, hvor påsken er slut – undtaget særlige transporter som dyrefoder mm.
Baggrunden er den planlagte vejskat for lastbiler, som er sat til at behandling – og mulig vedtagelse – i Folketinget i indeværende måned. Vejskatten, eller CO2-afgiften som den også kaldes, har fået hård kritik af branchen selv, særligt fra vognmænd i yderområder, der frygter en skævvridning af transportbranchen.
Vognmand Benny Nielsen går desuden efter at tromme branchen sammen til en stor demonstration på Christiansborg tirsdag 4. april. Det fremgår alt sammen af en skrivelse, der torsdag aften blev udsendt til en bred kreds af kolleger og politikere.
Benny Nielsens opråb kan læses uredigeret og i sin helhed her:
”Det er nu vi skal stå sammen, omkring kommende vejskat Co2 afgift som der er bestemt af den gamle regering.
Folketinget laver sidste behandles ultimo marts 2023
Derfor opfodres alle danske Vognmænd - Maskinstationer til at lade Lastbiler/traktorer, chauffør/medarbejdere afholde ferie i forbindelse med kommende påske.
Dog skal og må dyr ikke lide, derfor foder til dyrene leveres, samt ambulancekørsel, og ikke andet.
Dvs. alle holder ferie fra tirsdag d. 4 april og til efter påske.
Tirsdag d. 4 april vil der blive demonstration på Christiansborg, hvor så mange som muligt bedes møde op.
Der er en kæmpe opbakning til dette emne. Landbruget - Landbrugsforeninger - danske industrier – Danske Erhverv, Danske Vognmænd.
Vi skal have alle med, for at indse hvor skævt det bliver for os alle. (Ekstra skat)
Ingen erhverv har før fået pålagt en ekstra skat, der er ca. 13 gange så stor som normalt.
Ved kørsel på 120.000 km om året, skal der betales minimum 165.000 dkr ekstra pr bil. + administrationsomkostninger.
Der er kun en til at betale, dette er de danske forbruger, det bliver de danske vognmænd og industrier som skal opkræve skatten.
Det er betydelig bedre at alle som bruger brændstof betaler i stedet for, at vi som vognmand/industri skal opkræve for den danske stat.
De danske eksportvirksomheder får det ekstrem svært, de ikke kan sende regningen videre, da de er i ekstrem konkurrence med udlandet.
Det er jo ikke for at vi ikke vil være med til at betale, vi skal bare have det lavet så det er til at have med at gøre, i det daglige.
Eks. Afgift ændring på diesel for alle, evt. afgift på elbiler mm.
Erhvervsministeren Morten Bødskov udtaler følgende.:
”Erhvervspolitik er vigtigere end nogensinde”
”Vi skal sørge for, at virksomheder oplever så lidt besvær som muligt, når regler og love skal overholdes.
I første omgang handler det om, at vi skal i tættere dialog med erhvervslivet om den måde,
hvorpå vi vedtager og implementerer lovgivning, og den måde, hvorpå vi fører tilsyn.
Vi skal finde ud af, hvordan det konkret kan gøres smidigere.”
DET ER NU VI SKAL STÅ SAMMEN.
Ovenstående skrivelse er sendt på baggrund af, ekstreme mange opfordringer fra Industrien samt Transporterhvervet.”