23948sdkhjf

Mercedes i dybfryseren

Det nordiske klima er en særlig udfordring for elektriske lastbiler. Mercedes har brugt noget af vinteren på at teste kommende modelserier under de mest krævede batteri-forhold

Elektrificeringen af transportbranchen begynder for alvor at tage fat i disse år, men vognmænd stiller generelt stadig de samme krav til elektriske lastbiler som til de tilsvarende modeller med konventionelle dieselmotorer.

Denne faktor bliver særligt udfordret i kolde temperaturer, og Mercedes-Benz Trucks gennemførte for nylig en række vigtige udholdenhedstests med forskellige modelserier i ægte polaromgivelser i Rovaniemi, Finland.

Den tyske fabrik havde bl.a. medbragt prototyper af den batterielektriske eActros LongHaul, med planlagt serieproduktion fra 2024, og den ligeledes fuldt elektriske eActros 300 som trækker. Samtidig testede man Actros i forskellige udgaver med moderne dieselmotor – både for sammenligningens skyld og for at teste nogle af de mest højteknologiske assistentsystemer under de mest vanskelige forhold.

Det foregik alt sammen på sne- og isglatte veje med hård vind og temperaturer ned til minus 25 grader.

- At teste vores produktsortiment under ekstreme vinterforhold er også en væsentlig del af vores udvikling af køretøjer med alternative drivliner. Transportvirksomheder skal være i stand til at stole på vores elektriske lastbiler i et yderst konkurrencepræget miljø på ethvert tidspunkt af året, ligesom de er vant til fra konventionelt drevne køretøjer. Af denne grund har vores testingeniører i Finland prøvet køretøjerne i seks uger, siger Dr. Christof Weber, chef for Global Testing hos Mercedes-Benz Trucks.

Test af assistenterne

Mercedes-Benz Trucks’ udviklingsingeniører studerede alle funktioner i køretøjerne i praktisk brug på turen til Finland. For eksempel støtte ved vognbaneskift som en del af Active Sideguard Assist eller aktiv vognbanevejledning med Active Drive Assist i Actros L – hvilket kan være en særlig udfordring i snedækket terræn. Da flere landegrænser skulle overskrides, var det også muligt at måle, hvordan landespecifikke vognbanestreger, trafikskilte og kortdata påvirker lastbilens assistentsystemer.

I forhold til eActros LongHaul og eActros 300-trækkeren var der særligt fokus på batteriernes præstation og den elektriske drivline i de fjendtlige vejrforhold. Dette viste for eksempel, at eActros LongHaul generelt opvarmer førerhuset hurtigere end en diesellastbil takket være dens mindre varmekreds med høj effekt. Men da energien til dette tages fra de batterier, der er installeret i køretøjet, og rækkevidden derfor reduceres, er det en god med såkaldt “forkonditionering” af el-lastbilen på en ladestation - altså at få varme i hytten inden afgang, mens man er tilkoblet en ladestander. Så kan batteriernes kapacitet bruges mere specifikt på at sikre rækkevidden. Hvor ofte det så vil være muligt i praksis, er en helt anden historie...

- Testene af batterierne og den elektriske drivlinjes egenskaber ved ekstreme temperaturer viser, at selv under meget vinterlige forhold er vores batteridrevne lastbiler fuldt funktionsdygtige, siger Dr. Christof Weber.

Flere serier på vej

eActros 300 som trækker-variant blev introduceret ved IAA-messen i september 2022 i Hannover og kan ifølge Mercedes trække alle “gængse europæiske sættevogne” under hensyntagen til de maksimalt tilladte dimensioner. EActros 300 trækker er baseret på samme teknologi som eActros 300/400 - altså med tre batteripakker, hver med 112 kWh, som muliggør en rækkevidde på op til 220 kilometer på en enkelt batteriopladning. Serieproduktion af eActros 300 i trækkerversion er planlagt til at starte i anden halvdel af 2023.

I 2024 skal eActros LongHaul efter planen være klar til serieproduktion til langdistancetransport. Mercedes-Benz Trucks fremviste en konceptprototype af den elektriske langtursbil ved IAA 2022, og den kommende, serieproducerede version af eActros LongHaul vil have en rækkevidde på omkring 500 kilometer på en enkelt batteriopladning ved hjælp af batterier med lithium jernfosfat (LFP) celleteknologi. Den vil desuden være forberedt til megawatt-ladning. eActros LongHaul blev tildelt "Truck Innovation Award 2023" af juryen International Truck of the Year ved IAA-messen.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Scania lancerer førerhus med sauna
Lastbil ramte cyklist i Højbjerg
Politiet fandt mange bremsefejl i nordjysk tungvogns-kontrol
Vognmand fik sparket: Det er helt ude i skoven
Stor forhandler sænker dækpriserne
Iveco vil frasælge aktiviteter i Norden
Andre Nordiske Medier
Transportmagasinet
Motor-magasinet
SCMNews

Send til en kollega

0.206