DCC Energi tilbyder mere fleksibelt HVO-koncept
DCC Energi introducerer et nyt koncept under navnet HVO Flex. I stedet for at levere HVO til kundernes hjemmetank kan transportører nu købe præcis den mængde, de ønsker - med fuld dokumentation for købet. Selve HVO-brændstoffet blandes i tanken på en lokal Shell-station efter ønske eller indgår i den samlede brændstofforsyning til de danske Shell-stationer, oplyser brændstofleverandøren.
Ifølge Søren Møller Maretti, direktør for Mobilitet i DCC Energi, er det tit kun en del af kundernes samlede brændstofforbrug, hvor de ønsker at bruge HVO. Derfor er alternative løsninger som f.eks. levering til en hjemmetank ofte komplekse og tidskrævende.
- For at gøre det så relevant som muligt for vores transportkunder, har vi valgt at gå ud med to modeller. En, hvor vi helt fysisk leverer den aftalte mængde HVO ud på en Shell station, som kunden selv vælger. Eksempelvis en station de ofte selv benytter. Og en model, hvor vi mere tilfældigt lader den mængde HVO, kunden betaler for, indgå i den samlede brændstofforsyning til vores stationer. Det er altså et koncept, hvor der ikke direkte hældes HVO i kundens lastbiler, men hvor man samlet set bidrager til at erstatte fossil diesel med HVO, forklarer Søren Møller Maretti.
- Det stiller naturligvis krav om dokumentation, når vi tilbyder, at du som kunde kan sikre, at en mængde fossil diesel erstattes med HVO uden, at det nødvendigvis er i dine egne biler. Her sikrer vores revisorkontrol, at hvert af de beviser, vi udsteder for kundernes køb, er unikke.