23948sdkhjf

Nyt, klassisk Norges-træk til Ove

Når der skal køres stykgods til og fra Vestlandet i Norge, er der mange danske vognmænd, der følger en fast opskrift: Stiholt + 3-akslet Scania V8 med lift + 3-akslet påhængsvogn + isolerede foldedørskasser med fuld sideåbning. Det har vognmand Ove Brændstrup fra Klejtrup godt 10 km vest for Hobro også gjort, og det er der kommet et klassisk Norges-træk ud af.

Ved hvad der virker

Ove Brændstrup har været vognmand i snart 25 år, og inden da kørte han som chauffør. Han ved derfor, hvad der virker, og hvad der ikke virker til den krævende kørsel med tunge læs på de kuperede veje mellem bl.a. Kristiansand og Stavanger. Han lagde ud med et Scania 770S B6x2-chassis fra Stiholt i Aalborg og et 3-akslet påhængsvognschassis fra HFR i Rødekro. Derpå monterede VTS (Vendsyssel Trailer Service) i Nørresundby et par isolerede Volumax-foldedørskasser med varmeanlæg fra norske Bussbygg på både for- og påhængsvogn samt en svensk Z-lift på forvognen. Dertil kommer diverse værktøjskasser og sideskørter på både for- og påhængsvogn. Herfra blev trækket kørt til maling hos Nordjysk Autolakering i Sæby og videre til en ordentlig omgang polstring af førerhuset hos BJ Autopolstring i Padborg, inden turen gik retur til Stiholt i Aalborg for endelig slutklargøring til levering.

Inden Ove Brændstrup besluttede sig for at investere i sit formentlig sidste fabriksnye lastbiltræk, kørte han over seks år i en Scania R 580 med en tilsvarende kasse-opbygning og inden da yderligere ca. 1,3 mio. km i en R 164-580. Denne gang valgte han dog at række helt op på øverste hylde efter en 770 hk V8’er under det flade gulv i Scanias mest komfortable S-førerhus.

Den gamle gik godt – den nye går endnu bedre

- Min ”gamle” 580’er gik rigtig godt med en god brændstoføkonomi, og jeg var MEGET tilfreds med den. Den nye 770’er er bare endnu bedre, og så går den desuden ca. 300 meter længere på hver liter dieselolie, siger Ove Brændstrup. 

Ove Brændstrup har valgt at tegne en serviceaftale med udvidet drivline-dækning, en såkaldt Drivline+-aftale, hos Stiholt. Den skal dække vogntoget på de 90-100.000 km, som Ove forventer at køre hvert år de kommende 8 år, hvorefter han selv runder 68 år og planlægger at sende sig selv og 770’eren på pension.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078