23948sdkhjf

Kritikken hagler ned: Det siger branchen om ny vejskat

Yderområder i knibe og manglende reel handling for at fremme den grønne omstilling. Det er nogle af hovedpunkterne i den krasse kritik af den politiske aftale om en ny km-afgift for lastbiler, som regeringen og de røde partier netop har indgået med virkning fra 2025.

Transport- og erhvervsorganisationer har over en bred front skudt med skarpt mod aftalen – og vi bringer her et udpluk af branchens ”anmeldelser” af den nye vejskat:

- Konsekvensen bliver højere priser for forbrugerne, flere offentligt og private ansatte til af administrere ordningerne, dårligere transportmuligheder for yderområderne, forringelse af transportvirksomhedernes konkurrenceevne, men – desværre – ikke meget sparet CO2. Derfor synes regeringen med denne afgift at skabe flere problemer, end den løser.
Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv.

- Dansk erhvervsliv og danskerne er helt afhængige af en effektiv varetransport med lastbiler til og fra virksomhederne. Den nye vejafgift vil fordyre de danske forsyningskæder, hvilket vil forringe deres konkurrenceevne og gøre helt almindelige varer dyrere for forbrugerne, fordi fragten bliver dyrere.
Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.

- Det er ikke nogen overraskelse, at regeringen har samlet et rødt flertal for at pålægge erhvervslivet flere omkostninger. Men det har stadig ikke noget med grøn omstilling at gøre, for vognmændene har ikke andet valg, end at fortsætte i diesellastbilerne og lægge regningen for afgiften over på virksomhederne og den almindelige dansker.
John A. Skovrup, bestyrelsesformand for ITD.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062