23948sdkhjf

Nu kræver EU brint-tankstationer rullet ud

Senest i 2030 skal der hver 200. kilometer langs det europæiske vejnet, samt i urbane centre, stå en brinttankstation til alle typer brintkøretøjer. Det er en del af en plan for udrulning af tank- og ladeinfrastruktur til nye drivliner, som en række EU-institutioner blevet enige om.

Nyheden vækker glæde hos Brintbranchen herhjemme, som mener, at det nu lægger pres på for at få etableret en samlet dansk handlingsplan for etablering af et brint-netværk til vejtransport.

- Vi er meget tilfredse med, at EU-Parlamentet, Rådet og EU-Kommissionen er blevet enige om indholdet af det såkaldte AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), som nu bogstaveligt baner vejen for brintdreven nulemissionstransport. Det har en enorm betydning for omstillingen af én af de mest udledende sektorer, nemlig vejtransporten, at vi nu har lovgivning på plads, der stimulerer udrulning af et europæisk netværk af brintankstationer. Nu kan vi forhåbentligt fjerne den “hønen og ægget”-problemstilling, der har præget udrulningen, for nu kommer infrastrukturen, siger Brintbranchens direktør, Tejs Lausten Jensen.

Brinttankstationerne skal have en kapacitet på ét ton brint om dagen, og skal være egnet til alle typer brintkøretøjer, som f.eks. lastbiler, busser, og minivans. Placeringen af stationerne bliver på hver 200. kilometer langs EU’s centrale vejnet, TEN-T, og én i hvert transportknudepunkt.

Alle EU-medlemslande skal senest i 2027 præsentere en udrulningsplan om, hvordan de vil sikre at leve op til afstandskravene. Her har Danmark en del arbejde foran sig.

- Den danske brintinfrastruktur lever på nuværende tidspunkt ikke op til de kommende krav, så nu skal den danske regering hurtigst muligt i gang med konkrete forslag til, hvordan Danmark kan leve op til kravene i AFIR. Brintbranchens medlemmer er klar til at levere på brintmobilitet, og det er vigtigt at få en plan på plads inden for en overskuelig tidsramme, så transportvirksomheder mv. ved, hvad de kan forvente,” siger Tejs Lausten Jensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079