23948sdkhjf

Ny teknologi finder forurenere på afstand

En ny evaluering konkluderer, at biler med såkaldt plume chasing-udstyr effektivt fanger lastbiler, der ikke har styr på udledningen.

Lovgivningen er klar, når det kommer til krav om emissionsbegrænsende udstyr på lastbiler. Ikke desto mindre, er det ikke alle lastbiler på de danske landeveje, der efterlever lovgivningen på området. Derfor har Færdselsstyrelsen i perioden september 2021 til marts 2022 kørt et forsøg på to af deres syv tilsynsbiler med plume chasing-teknologien, der kan måle udledningen uden at stoppe lastbilen.

Evalueringen konkluderer, at redskabet er effektivt til at slå ned på de brodne kar på landevejene uden at lægge hindringer i vejen for dem, der har styr på deres udledning, hvorfor alle Færdselsstyrelsens tilsynsbiler bør udstyres med plume chasingteknologien.

Plume chasing-teknologi gør det muligt at slå målrettet ned på forurenerne uden at genere alle dem, der overholder reglerne. Evalueringen viser, at det fungerer i praksis, og derfor er det oplagt, at Færdselsstyrelsen bruger plume chasing på alle tilsynsbiler. På den måde kan vi få minimeret NOx, der både er miljø- og sundhedsskadeligt, siger transportminister, Thomas Danielsen.

Det er Færdselsstyrelsen, der fører kontrol med lastbilers emissionsudledning og udstyr. Det er tidligere sket ved vejsidesyn, hvor lastbilerne er blevet stoppet for at få kontrolleret deres udledning. Med plume chasing-teknologien monteret på bilerne, kan man i stedet måle emissionsudledninger fra den tunge trafik ved at køre bag ved køretøjer. Det gør vejsidetilsynene effektive, og samtidig ulejliges de chauffører med udstyret i orden ikke. Kommunerne kan også tage kontakt til Færdselsstyrelsen, hvis de har forslag til kontroller.

Fakta:
Plume chasing er et fjerndetektionsudstyr, som kan måle NOx-udledningen fra køretøjers udstødningsgas, mens de kører på vejene.

Plume chasing-udstyret anvendes som en metode til at screene, om en lastbils forureningsbegrænsende udstyr fungerer korrekt eller om køretøjet har en høj udledning. En lastbil med defekt eller manipuleret emissionsbegrænsende udstyr udleder omkring 40 gange mere NOx end en lastbil med velfungerende emissionsbegrænsende udstyr. Evalueringen indikerer, at omkring 1% af det samlede antal lastbiler, der kører på de danske veje, kan være mistænkt for at være manipuleret, mens 11% kører rundt med defekt emissionsbegrænsende udstyr.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109