23948sdkhjf

Test af ny udrykningskorridor i Storkøbenhavn

Politi-, brand- og ambulancetjenesterne på Vestegnen og i København opfordrer trafikanter på motorvejene i Storkøbenhavn til at hjælpe med at placere sig på en særlig måde, når trafikken går i stå, og der kommer udrykningskøretøjer.

Redningsberedskaberne i Storkøbenhavn tester året ud en ny måde at give plads til udrykningskøretøjer på nogle af landets allermest trafikerede motorveje.

Det sker ved, at udrykningskøretøjerne kører igennem trafikkøen i en såkaldt udrykningskorridor (se illustrationen over artiklen)

Korridoren skabes ved, at biler i venstre vognbane trækker til venstre mod midterrabatten, og alle andre trækker til højre. Det kræver samarbejde og forståelse fra alle trafikanter, og derfor beder politi-, brand- og ambulancetjenesterne alle om at hjælpe til, når situationerne opstår.

- Motorvejene i Storkøbenhavn er landets mest befærdede, og en ulykke giver hurtigt lang kø – især i myldretiden. Året ud tester vi, om en ens måde at køre udrykning på får os hurtigere frem. Målet er, at alle udrykningskøretøjer kommer mere glidende gennem trafikken til gavn for trafiksikkerheden for både os og alle andre trafikanter. Nu informerer vi alle bilister og beder samtidig om deres hjælp, siger vicepolitiinspektør Søren Enemark, Københavns Vestegns Politi.

Årligt rykker politi, brand og ambulancer ud cirka 250 gange til en ulykke, som helt eller delvist spærrer en storkøbenhavnsk motorvej.

Hver dag kører der titusinder af biler på de store motorveje på Vestegnen, som tæller de store indfaldsveje til og fra hovedstaden og ringvejene uden om den.

Et uheld i myldretiden medfører kilometerlang kø og ekstra rejsetid for rigtig mange trafikanter.

Ifølge Vejdirektoratet gav en konkret spærring af Motorring 3 i 35 minutter sidste år over 19 kilometer kø og nedsat hastighed fire timer efter.

For at komme i gang med redning og rydning skal beredskaberne først frem, og der er tit tale om store redningskøretøjer med specialudstyr til at åbne motorvejen efter et uheld:

- Det kræver plads og manøvrerum at komme frem, og derfor håber jeg, at bilisterne hjælper os endnu mere ved at skabe en udrykningskorridor. Jo hurtigere vi kommer frem, desto hurtigere kan vi komme i gang med at redde tilskadekomne og få ryddet og åbnet motorvejen, så alle kan komme videre, siger beredskabsdirektør Rasmus Storgaard, Beredskab Øst.

Han tilføjer, at udrykningskørsel i nødspor ofte er langsommere og mere usikkert, fordi der holder havarerede køretøjer, er vejarbejde eller mangler plads.

Redningssamarbejde i Storkøbenhavn

Testen af fast udrykningskorridor sker i et fælles samarbejde mellem politi-, brand- og ambulancetjenesterne, som dækker hovedparten af det storkøbenhavnske område.

Det drejer sig om Region Hovedstadens Akutberedskab, Hovedstadens Beredskab, Beredskab Øst, Beredskab 4K, Tårnby Brandvæsen samt Københavns og Københavns Vestegns Politi.

Desuden bistår Vejdirektoratet, som driver de store motorveje.

Prøveperioden udløber ved årsskiftet og bliver derefter evalueret.

Hvad skal du gøre som trafikant, hvis trafikken går i stå på motorvejen?

Vær forudseende, hvis trafikken stopper på motorvejen eller begynder at køre meget langsomt.

Forbered dig på, at der kan komme en udrykning.

Hold afstand, så du har et manøvrerum og træk eventuelt lidt ud til siden i din egen vognbane.

Orientér dig i spejle, lyt efter og vær parat til at trække ud, danne en korridor og give plads, hvis der kommer en udrykning.

Kommer der udrykningskøretøjer:

1. Giv plads til udrykningskøretøjer

2. Træk til venstre, hvis du er i venstre vognbane – alle andre trækker til højre

3. Hold korridoren åben til trafikken kører normalt igen

Testen omfatter politikredsene for København og Københavns Vestegn – dvs. det meste af Storkøbenhavn.

Motorvejsnettet i Storkøbenhavn dækker landets fem mest befærdede motorveje – i rækkefølge: (1) Køge Bugt Motorvejen, (2) Motorring 3, (3) Amagermotorvejen, (4) Holbækmotorvejen og (5) Helsingørmotorvejen.

Testen omfatter desuden Frederikssundsmotorvejen, Motorring 4, Øresundsmotorvejen mod Kastrup og Malmø og Helsingørmotorvejens begyndelse ved Lyngbyvej.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078