23948sdkhjf

IRU: Respekter reglerne, respekter chaufførerne

Langfredag forsøgte en polsk speditør – med bistand fra et privat polsk vagtværn – at overtage kontrollen med omkring et halvt hundrede sættevognstog på en rasteplads tæt på Darmstadt i Tyskland.

Omkring 50 georgiske og usbekiske lastvognschauffører har siden slutningen af marts nægtet at køre videre fra rastepladsen Gräfenhausen, før den speditør, de kører for, har betalt deres tilgodehavende løn. De har angiveligt ikke modtaget betaling for deres arbejde i mere end 50 dage.

Forsøget på at erobre vogntogene og deres last blev en fiasko, da tysk politi greb ind og arresterede 16 personer. Herunder de uniformerede sortklædte vagter, der ankom til rastepladsen i et sortmalet pansret køretøj, og speditøren Lukasz Mazur, der blandt andet ejer selskaberne Lukmaz og Megatrans.

De anholdte er senere blevet løsladt, efter tysk politi har advaret dem mod yderligere tiltag over for de aktionerende chauffører.

Fra den internationale vejtransportorganisation IRU lyder det nu, at tredjelandschauffører, der arbejder i EU, fortjener fuld respekt og støtte.

IRU's direktør for EU, Advocacy Raluca Marian, siger:

- Dette er en forfærdelig situation. Disse chauffører skal behandles med respekt og kompenseres for deres arbejde, som skitseret kontraktligt og inden for loven. Alle vejtransportoperatører skal overholde retsstatsprincippet. Enhver overtrædelse eller ulovlig aktivitet skal sanktioneres af de relevante håndhævende myndigheder.

Snesevis af lastbilchauffører har strejket i flere uger på parkeringspladsen Gräfenhausen-West syd for Frankfurt i Tyskland. Mange af chaufførerne er ikke-EU-statsborgere, herunder fra Kaukasus og Centralasien. Ifølge rapporter er der chauffører, som ikke er blevet betalt i flere måneder af deres polske virksomheder.

Formand for den tyske vognmandsorganisation BGL, Dr. Dirk Engelhardt, siger:

- Hændelser som dem, man ser nu i Gräfenhausen, viser tydeligt, at på trods af forbedringsbestræbelser såsom EU's mobilitetspakke 1 er uretfærdig og markedsforvridende praksis nogle gange stadig en realitet inden for vejgodstransport. Denne praksis bringer chaufførers og deres familiers levebrød i fare, men ødelægger også markeder for langt de fleste lovlydige virksomheder inden for vejgodstransport, der tilbyder fair vilkår til deres chauffører.

- BGL vil sammen med de tyske fagforeninger og IRU fortsætte med at kæmpe for bedre håndhævelse af eksisterende lovgivning i Tyskland såvel som i hele Europa, siger Dr. Dirk Engelhardt.

Hos IRU mener man, at Europa har brug for erhvervschauffører fra tredjelande til at håndtere en stadig mere alvorlig chaufførmangel - sideløbende med bestræbelserne på at åbne chaufførfaget for europæere med mere forskelligartet baggrund, især unge og kvinder.

- Alle chauffører, herunder tredjelandschauffører ansat af EU-virksomheder, skal respekteres og have deres fulde rettigheder i henhold til EU-reglerne forsvaret, lyder det fra IRU.

- IRU og dets medlemmer vil fortsætte med at arbejde tæt sammen med Europa-Kommissionen samt fagforeninger og håndhævelsesmyndigheder på EU- og nationalt plan for at forbedre håndhævelsen og sikre, at alle erhvervschauffører behandles med respekt i fuld overensstemmelse med loven.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109