23948sdkhjf

Omstillingen starter i Nyborg

Der er langt fra Hobro til Slagelse. For langt, faktisk, og derfor blev det Nyborg, der er første punkt på transportbranchens rejse mod grønnere himmelstrøg

Gode ting kan sagtens tåle at blive fejret flere gange. Således inviterede Uno-X tirsdag 12. april til den officielle indvielse af Danmarks første, offentlige ladestander til lastbiler. Det foregik i Nyborg og under noget varmere vejrbetingelser end ved den uformelle åbning af stationen 7. marts, hvor ladepistolen til anlægget blev løftet første gang.

Der er etableret to ladestandere på Uno-X’ truckanlæg på Storebæltsvej ved afkørsel 45. Hver stander kan yde op til 360 kW og kan altså fungere som ”lynladere” med DC-ladning. Ladestationen er placeret strategisk i tæt dialog med DFDS, der som de første herhjemme ruller ud med tunge, eldrevne lastbiler i almindelig rutetrafik. Den første store, danske el-lastbil kører mellem Hobro og Slagelse – og til den tur er der brug for en pause i Nyborg til at få nyt liv i batterierne.

- Det har givet en vis opmærksomhed den seneste måneds tid, efter at vi åbnede ladestationen. Kunderne er stadig tilbageholdende med at kaste sig ud i el, men de er nysgerrige, og vi har fået en del henvendelser, fortæller Michael B. Hansen, COO hos Uno-X.

Ladestationen er åben for alle med et Uno-X-kort ved hånden. Anlægget er et af kædens dedikerede truckanlæg og dermed behageligt renset for personbiler og designet til netop store køretøjer med den plads og ladepower, som de behøver.

- Det er en ny rejse for os som brændstofleverandør, og den er så begyndt her i Nyborg. Det er gået ret hurtigt med at få etableret ladestationen. Der gik kun nogle få måneder fra den første henvendelse før jul, til vi kunne gå i gang og åbne den her i foråret. Det har været relativt nemt lige her, men det kan vi ikke regne med alle steder, konstaterer Michael B. Hansen.

Hos Uno-X er man allerede i gang med at sætte nye prikker i danmarkskortet til kommende ladestationer. Mindst et par stykker forventer man at kunne åbne allerede i år – og muligvis endnu flere, hvis forudsætningerne er til stede.

- På nuværende tidspunkt sidder vi og taler med DFDS om de næste placeringer og i gang med at undersøge mulighederne. Der er også andre, der prikker til os, men det er stadig på et meget tidligt stadie. Vi har et par projekter på bedding, som snart bliver mere konkrete, siger Michael B. Hansen.

- Vi regner 100 procent med, at vi åbner et par flere ladestationer i år. Det kræver, at omstændighederne er til det, for der skal være strøm tilgængelig i jorden. Det er vi jo afhængige af, men vi satser helt klart på, at vi har nogle flere stationer, når vi går ud af 2023, fastslår Michael B. Hansen.

Selvom der skal arbejdes kabler i stedet for rør, så er grundprincippet det samme for Uno-X i udbygningen af netværket.

- Om det er diesel eller strøm eller noget, så ser vi grundlæggende sådan på det, at det er en vare, vi skal levere. Vi lytter til vores kunder og deres behov, som vi altid har gjort, og jeg tror, det kommer til at tage fart i de næste fem år. Og vi er klar til at rykke hurtigt for at følge med kunderne, siger Michael B. Hansen.

Fra Y til Uno

Det er slut med YX – og tilbage er det gode, gamle Uno-X som brand på tværs af hele produktpaletten hos brændstofleverandøren, også på lastbil-produkterne.

- Uno-X har vokset sig til et stort, kendt brand, og det skal vi høste synergierne af hele vejen rundt. Derfor skifter vi til at hedde det her også, forklarer Michael B. Hansen, COO hos Uno-X.

Kædens tank- og ladestationer samles fremover under navnet Uno-X Mobility – og de dedikerede lastbilanlæg hedder nu Uno-X Truck.

Desuden kan Uno-X snart se frem til at indlemme 56 stationer, som tidligere er blevet drevet af Shell i forbindelse med 7-Eleven-butikker landet over, i folden. Jo, de går ikke og keder sig hos Uno-X for tiden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094