23948sdkhjf

Derfor skal du købe én el-lastbil nu

- Trykket kommer fra kunderne, som skal lave rent klimaregnskab, og fra det offentlige, som begynder at lave udbud, der er baseret på grøn transport.

Ordene kommer fra Mikael Voigt, chef for eMobility hos Mercedes-importøren Hessel Trucks. Han ankom standsmæssigt til indvielsen af den nye Uno-X-lynlader i Nyborg 12. april – bag rattet i en Mercedes-Benz eActros, som netop kan få glæde af landets første offentlige ladestander til lastbiler.

Selvom det stadig kniber med at få forretningsmodellen til at hænge sammen i en elektrisk lastbil, så begynder flere og flere vognmænd at mærke presset fra kunderne om at køre grønt.

- Og vognmændene vil gerne køre grønt, men de vil også gerne have en sort bundlinje. Og det kan man jo godt forstå, siger Mikael Voigt.

Den elektriske revolution er godt i gang på fx skraldeområdet, hvor de fleste udbud i dag kræver CO2-neutral transport.

- På det område går jo forholdsvis nemt. Det er jo økonomisk neutralt, når kommunerne beder om en el-lastbil, for så har vognmanden sat sit tilbud derefter. Og så er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt vognmanden har råd til det, konstaterer Mikael Voigt.

- Når vi taler med nogle af de store vognmænd, der i dag kører både tungt og langt, så har mange af dem fået at vide af deres kunder, at det måske ikke behøver være CO2-neutralt i dag, men at de fx fra 2025 ikke vil have CO2-udledende kørsel. Så er de jo nødt til at begynde at kigge på, hvordan de kan få deres kørsel til at hænge sammen på en ny måde.

For en vognmandsvirksomhed er det ikke realistisk at omstille vognparken med få måneder eller et halvt års varsel. Og derfor er det en god ide allerede nu at gøre sig de første erfaringer, hvis man på nogen måde har mulighed for det.

- Det er også derfor, vognmændene skal købe én bil nu. Så de kan få erfaring med, hvordan man kan køre sine ruter med det gods og de stop, der bliver. Så får de allerede nu nogle ideer, som de kan bygge videre på. Der er ikke to kørsler, der er ens, så der er brug for, at de gør deres egne erfaringer ved at prøve det af i det små, siger Mikael Voigt.

- Så er man forberedt, når der kommer en kunde og siger, at nu vil vi gerne have kørsel med el-lastbil fra en eller anden dato. Så er det for sent for vognmanden til at få installeret noget el og få undersøgt, hvordan man planlægger distributionen.

- En af de store læringer af den her foreløbige udvikling er, at man ikke bare kan erstatte diesel med el. Som vognmand er man nødt til at sige, nu har jeg noget nyt grej, der har nogle muligheder og nogle begrænsninger. Hvordan udnytter jeg det grej bedst? Du kan ikke bare køre de samme ruter på el, men du må simpelthen kulegrave din distribution og se, hvordan du planlægger dine ruter på ny fra den lader til den lader og de og de stop, forklarer Mikael Voigt.

Han har selv gjort sit for som lastbilimportør at gøre opmærksom på de tvivlsomme vilkår for danske vognmænd til at rulle de grønne løsninger ud i stort tal – bl.a. mødtes han for nylig med Folketingets Transportudvalg på en udflugt til Sjællandsringen.

- Trods en lav elpris lige nu, så hænger regnestykket stadig ikke helt sammen for vognmanden. Det var også derfor, jeg sagde til Transportudvalget, at I er nødt til at skyde nogle penge efter det her i startfasen, når der ikke er nogen offentlig ladeinfrastruktur, og vi stadig har nogle relativt dyre første generations lastbiler, fortæller Mikael Voigt.

Tilskud eller ej, så bliver kravene fra både myndigheder, offentlige og private kunder kun skrappere i de kommende år.

- Så jeg er ikke ude på at missionere over for vognmændene, hvad de skal køre med. Men jeg vil meget gerne informere, så de ved, hvad der rammer dem om få år. For det kommer lige om lidt, siger Mikael Voigt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079