23948sdkhjf

Ford Trucks indtager Danmark med store ambitioner

Med flagskibet Ford F-Max satser Ford Trucks på meget hurtigt at blive en markant spiller på det danske lastbilmarked

Ford Trucks er ikke kommet til Danmark for at sidde pænt i hjørnet som den nye dreng i klassen. Den klare ambition er meget hurtigt at erobre en markedsandel på mindst 5% af det danske lastbilmarked.

- Vi skal have mindst 5% af markedet. Det er målet for alle lande i Europa, og det gælder også for Danmark, fastslår Bahadir Koc, ansvarlig for Ford Trucks i Benelux og Skandinavien, efter dagens pressemøde på Transport 2023 i Herning.

Det lyder ambitiøst…?

- Ja, men det er realistisk, både med de nuværende produkter og især med det, vi lancerer senere i år og næste år, siger Bahadir Koc.

Han henviser bl.a. til et land som Belgien, som Ford Trucks for nylig etablerede sig i – og efter et år kunne notere en samlet markedsandel på 3,6% og for trækker-segmentet alene på 5,1%.

Til at starte med er det flagskibet Ford F-Max, der bliver introduceret til danske kunder – Ford Trucks’ langtursmodel med egenudviklet drivline i Tyrkiet med 12,7 liters Ecotorq-motor på 500 hk, egen 12 trins gearkasse og ligeledes tyrkisk udviklet og produceret bagaksel. Bilen fås indtil videre kun som 4x2 trækker.

- F-Max kommer som 6x2. Vi har mange projekter i gang, så jeg kan ikke sætte en konkret dato på. Men den kommer helt sikkert, ligesom F-Max også bliver elektrificeret som det næste, siger Bahadir Koc.

Ford Trucks lancerede på IAA-messen i Hannover i efteråret 2022 en elektrisk skraldebil, og den er for tiden i test og vil blive lanceret kommercielt næste år. Derefter følger altså elektriske udgaver af trækkeren F-Max.

Ford Trucks er en division af Ford Otosan – en tyrkisk bilkoncern ejet i fællesskab af den tyrkiske Koc-koncern (41%), amerikanske Ford Motor Company (41%) samt en mængde aktier i offentlig handel (18%).

Al lastbilproduktion hos Ford Trucks foregår i Tyrkiet, hvor fabrikken også har egen udviklingsafdeling. Fabrikkens produktion ligger i øjeblikket på 20-25.000 enheder om året – med mulighed for udvidelse efter behov.

Danmark er det 48. land, som Ford Trucks etablerer sig i med salgsorganisation. At det blev HEJ-Gruppen, der blev samarbejdspartner, skyldtes flere faktorer, forklarer CEO i HEJ Group Allan Thalmar Andersen.

- Vi ser det som en spændende mulighed. Vi ser en innovation og produktportefølje, som er rigtig spændende for det danske marked.

- Ford Trucks er opbygget med en simpel forsyningskæde og hurtig levering. Dertil kommer en fornuftig TCO, som er vigtig for vores kunder, siger Allan Thalmar Andersen.

Ford Trucks bliver det femte lastbilmærke i HEJ-koncernen, som i forvejen har enten salg eller service (eller begge dele) for Scania, Iveco, DAF og MAN.

- Der har vi selvfølgelig kigget på, hvordan Ford Trucks passer ind, og det er især godt på leveringssiden. De kan levere på 8-12 uger, og du finder ikke mange andre lastbilfabrikker, der kan levere på så kort tid, konstaterer Allan Thalmar Andersen i en tid, hvor leveringstiden på nogle typer af lastbiler flere steder har rundet et år.

Ford Trucks er rullet ud med salgsnetværk i det meste af Europa. Danmark er første land i Skandinavien, og Ford Trucks har især gjort sig bemærket med en meget tillokkende indkøbspris i en række europæiske lande. Hvad man skal lægge for en spritny Ford F-Max 4x2 500 på danske plader, vil man dog ikke røbe.

- Det kommer an på så mange ting, så det kan man ikke sige. Men vi følger en intern prisstrategi hos Ford Trucks, og så kan man jo selv udlede, hvad man vil af det, siger Allan Thalmar Andersen.

Salget af Ford-lastbiler herhjemme kommer til at ske gennem selskabet FTD A/S – Ford Trucks Danmark. Her får country manager Jesper Tuborg Nielsen ansvaret for at rulle Ford ud på danmarkskortet – både i form af lastbiler og netværk, der stadig mangler at komme på plads.

Ford Trucks Danmark får hovedsæde i Ringsted i tilknytning til HEJ’s anlæg her. Desuden er der indgået aftale med Lastvognscenter Syd i Vojens samt en anden servicepartner i Kolding, som der endnu ikke er sat navn på.

Jesper Tuborg Nielsen har ikke tidligere beskæftiget sig med lastbiler, men har erfaring med erhvervskøretøjer fra bl.a. Mercedes-Benz tidligere. Og muligheden for at opbygge en position for et nyt lastbilmærke i Danmark ser han optimistisk på.

- Det var en udfordring, jeg ikke kunne modstå, siger Jesper Tuborg Nielsen.

- Som det første er det allervigtigste at få udbygget vores servicepunkter her i Danmark. Hertil skal vi også se på salgsorganisationen, men vi er allerede klar til at handle og levere, hvad enten det er som rent salg eller som leje, fastslår Jesper Tuborg Nielsen.

Jesper Tuborg Nielsen er foreløbig eneste salgsperson for Ford Trucks Danmark, men vil givetvis blive suppleret i fremtiden – muligvis også i form af agenter i andre dele af Danmark.

De første Ford F-Max er allerede kommet på danske nummerplader i Danmark – den første helt tilbage i november 2022. Topscorer af leveringer er indtil videre Søholt Transport ved Silkeborg, der har fået tre eksemplarer af Ford F-Max.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062