Contrans og MAN giver håndslag om el-satsning
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/82360826.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=7303&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=4869&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=440&accessToken=ee6101fcf57ff9b47ae0e796e6c6b36ec67967f9b0f3f4d2edaf6a45749408a3)
Contrans og MAN har i forbindelse med Transport 2023 i Herning underskrevet en aftale om at modtage foreløbig to nye MAN eTruck, når den kommende elektriske langtursserie går i produktion i 2024.
De nye eTrucks har et lavt energiforbrug fra 0,8 til 1,2 kWh/km, afhængig af kørselsmønster og totalvægt. Lastbilerne har en estimeret rækkevidde på op til 500 km – og op til 600 og 800 kilometer med 45 minutters megawatt-opladning undervejs.
Køretøjerne skal indgå i den almindelige daglige kørsel med en årlig kørsel på omtrent 100.000 km.
- Der rejser sig nogle praktiske spørgsmål med infrastruktur og eksempelvis ladestationer omkring el-lastbilerne, men det tackler vi sammen med MAN og den øvrige branche i den kommende periode. Vi vil her signalere, at vi også tager medansvar for dette samfundsrelevante emne, siger Karsten Klitmøller, adm. direktør i Contrans.
- Vi har intentioner om at investere i egen strømproduktion, eksempelvis en vindmølle eller anden kilde, så vi er stensikre på, at den anvendte el i vore nye biler kommer fra en grøn og regulær kilde. Ellers batter det ingenting, siger Karsten Klitmøller.