23948sdkhjf

De præsenterede verdens første elektriske trækker og betontrailer

Danmarks største producent af færdigblandet beton, Unicon, præsenterede sammen med Volvo Trucks det næste udviklingskridt for fuldt elektriske betonbiler, da verdens første elektriske trækker- og betontrailerkombination blev præsenteret på Transport 2023 i Herning.

Det er nu muligt at indsætte elektriske betonbilsløsninger med en rækkevidde på op til 300 kilometer uden genopladning og med læsstørrelser på over 10 kubikmeter færdigblandet beton.

Trækkeren er en Volvo FM Electric med 540 kWh batterikapacitet, der er koblet sammen med en Liebherr semitrailer med 12 kubikmeter tromle. Med denne løsning er al hydraulik fjernet, så der arbejdes med den højeste energieffektivitet, der i dag er mulig.

Den elektriske trækker og betontrailer vil fra maj dagligt levere færdigblandet beton med udgangspunkt i Unicons Avedøre-fabrik – uden emissioner på hverken veje eller byggepladser.

- Det fuldt elektriske vognsæt er det første af i alt otte sæt af samme type, som bliver indsat i Storkøbenhavn inden for de næste ti måneder. Med denne flåde bliver det for første gang muligt at tilsikre emissionsfri levering til selv store støbninger med kontinuerlige leverancer på sjællandske byggepladser. Vognsættene vil sammen med Unicons sjællandske lastbilflåde af mobile betonpumper, der alle kører på det miljøvenlige brændstof HVO, udgøre en helt unik mulighed for at reducere emissioner i forbindelse med levering og pumpning af færdigblandet beton, forklarer Christian Elleby, Supply Chain & Procurement Director i Unicon.

Lanceringen af verdens første elektriske trækker- og betontrailerkombination sker i forlængelse af, at Unicon i september 2021 kunne sende verdens første serieproducerede elektriske betonbil på vejene.

- Udviklingen af det fuldt elektriske vognsæt er et stort skridt for os som virksomhed. Vi har nu fået muligheden for at indsætte elektriske betonbilsløsninger, der i effektivitet kan måle sig med de mere traditionelle betonbiler med forbrændingsmotor, forklarer Christian Elleby.

Unicon har sat et mål om at reducere CO2-udledningen fra sin flåde med 30 procent i 2025 sammenlignet med 2019. Unicon har samtidig en strategi om, at flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035.

- Det er afgørende for Unicons ambitioner, at vi har stærke samarbejdspartnere. Volvo Trucks giver os med deres store elektriske modelprogram en unik platform til at udvikle de rigtige løsninger til Unicons behov, således at vi kan nå vores ambitiøse mål om en emmisionsfri betonbilsflåde i 2035, lyder det fra Christian Elleby.

Hos Volvo ser man elektriske lastbiler som en vigtig del af løsningen til at reducere CO2-udledningen, og der mærkes en tiltagende interesse for elektriske lastbiler hos kunderne.

- Der er imidlertid også behov for, at flere tager disse nye typer af biler til sig, så vi i fællesskab kan reducere CO2-udledningen fra transportsektoren. Derfor er vi meget glade for samarbejdet med Unicon og ser frem til at levere endnu flere elektriske lastbiler til Unicon i 2023 og kommende år, siger Joakim Bansholm Nilsson, forretningsudviklingschef for Zero Emission i Volvo Danmark.

Om Unicon A/S:

Unicon er Danmarks ældste og største producent og leverandør af færdigblandet beton med 35 fabrikker og godt 400 medarbejdere fordelt i hele landet.

Unicon producerer årligt omkring 1 million kubikmeter beton og har en samlet lastbilflåde på 195 lastbiler.

Unicon er en del af Aalborg Portland Group, som er et datterselskab til Cementir Holding N.V.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.067