23948sdkhjf

Topchef: Stadig muligt at ændre i km-afgift

Lovforslaget om den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler har været til førstebehandling i Folketinget torsdag 20. april. Hos branchens interesseorganisationer, der er modstandere af kilometerafgiften, arbejdes der stadig på at få ændret flertallet af politikernes syn på lovforslaget, så det kan blive ændret.

DI Transport, DI Handel og DI Produktion har rettet en samlet henvendelse til Folketingets Skatteudvalg. Heri lyder det, at man er dybt bekymret over Forslag til lov om vejafgift, der vil opkræve 3,5 mia. kr. i vejafgift for lastbiler.

- Forslaget vil have en negativ effekt for dansk konkurrenceevne og vækst og vil gøre danske varer dyrere i udlandet, lyder det fra DI.

Til Lastbil Magasinet fortæller direktør i DI Transport, Karsten Lauritzen, at DI har bedt om et foretræde for Folketingets Skatteudvalg, og at det foretræde er blevet datosat til den 3. maj klokken 10.15.

- Dato for andenbehandlingen af lovforslaget er ikke besluttet endnu. Men jeg tror først, det bliver i slutningen af maj, siger Karsten Lauritzen.

Men hjælper det overhovedet noget, at DI kommer med den her henvendelse og ønsker foretræde. Lovforslaget er førstebehandlet. Kan man nå at rykke noget ved lovforslaget i den retning, I ønsker?

- Det havde været lettere, hvis politikerne havde lyttet på det, branchen sagde i efteråret. For eksempel skal vi ikke lave kørselsafgifter for alle køretøjer om nogle år i stedet for bare at lave det på lastbiler i dag. Det havde været lettere. Men det betyder ikke, at der ikke er mulighed for at få ændret lovforslaget. Der er masser af lovbehandling og ændringsforslag, og det er faktisk normalt på skatteområdet, at ministeren kommer til at fremsætte ændringsforslag, fordi man bliver klogere hen over lovbehandlingen, siger Karsten Lauritzen.

- Vi er ikke der, hvor det ser ud, som om man kan få kilometerafgiften til at forsvinde i morgen, men vi håber da, at politikerne får øjnene op for, at man bliver nødt til at gøre noget for at kompensere branchen. Nu har man fremrykket vægt- og dimensionsgrænser med et år. Og vi peger på, og det vil jeg også sige til foretrædet, at man skal ind og have undersøgt den grønne omstilling - enten med nogle favorable skattefradrag eller nogle støttekroner. Hvis man skal forbedre forslaget, så skal der puttes færre penge i kassen eller findes nogle gode penge at give tilbage til branchen, og det er måske det, jeg synes, regeringen har forsømt at gøre, siger Karsten Lauritzen.

I brevet til Skatteudvalget oplyser DI, at man deler de politiske mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 og CO2-neutralitet i 2045.

- Men som det også fremgår af klimaloven, så har vi en forpligtelse til at nå vores mål med størst muligt hensyn til vores konkurrenceevne og med behørigt hensyn til vækst og jobskabelse i Danmark. Desværre fungerer vejafgiften for lastbiler ikke som en klimaafgift. Den beskatter kørsel i lastbiler i stedet for CO2-udledning. Dermed når vi ikke vores klimamål på en effektiv og bæredygtig måde. Kørsel med lastbiler betaler i dag en CO2-afgift på diesel, og vi ville opnå 3 gange så store CO2-reduktioner ved at øge afgiften med 40 øre/l og med mindre erhvervsbelastning end vejafgiften.

For at opnå seks gange så store CO2-reduktioner foreslår DI følgende:

1) Skru helt ned for afgifterne for de grønne drivmidler, så det bliver attraktivt at køre på biodiesel og biogas i stedet for fossil diesel.
2) Højere dieselafgift på 40 øre pr. liter i stedet for vejafgiften på lastbiler.
3) Øget vægt- og dimensioner for lastbiler og mere energieffektivitet skal fremrykkes i stedet for at vente til 2025 (Er vedtaget, red).
4) Fast tilskud til køb af grønne lastbiler på el, brint eller biogas frem mod 2030.
5) En pulje til ladestandere hos virksomhederne.
6) Straksafskrivninger på 100 procent af grønne investeringer i lastbiler, ladestandere, stikledninger og tilslutningsbidrag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.628