23948sdkhjf

- You can never go back

Når man først har mærket det store moment, er der ingen vej tilbage. Derfor blev det genvalg til svensk topmodel, da nordvestsjællandsk vognmand skulle have ny vogn – og denne gang med ekstra gas på udstyr og opbygning

750 hestekræfter og 3.550 newtonmeter er ikke for meget, når man flytter tunge maskiner mellem danske byggepladser. Og når man først har vænnet sig til følelsen af det kraftfulde drejningsmoment under højrefoden, så er alt under faktisk for lidt.

Sådan er det i hvert fald for Casper Eriksen, der som selvkørende vognmand og medejer af familiefirmaet Kjeld Eriksen & Søn hver aften og nat holder samfundet i gang ved at sørge for, at de rigtige maskiner står klar på de rigtige steder, når folkene møder ind på landets byggepladser fra morgenstunden.

- Jeg har egentlig altid kørt store biler. Stærke motorer, som før i tiden blev chippet, når det var nødvendigt, fortæller Casper Eriksen, da vi møder ham og bilen en råkold og blændende flot forårsdag på Havnsø Havn, hvor den med hjælp fra en god ven og kollega er shinet op til foto-session.

- Det handler ikke om at være forrest i rækken, men det er momentet. Vi har mange start og stop og skal sætte i gang med tunge læs inde i byerne. Der kan du bare mærke, hvordan den hele tiden vrider. Og så tror jeg også på, at det hele holder lidt længere, når der er overskud af kraft, siger Casper Eriksen.

- Når du først har haft det moment, så har man det bare sådan… never go back.

Derfor var der heller ikke meget tvivl om valget, da Casper skulle have ny bil. Den gamle var en Volvo FH16 750 – den absolutte topmodel fra fabrikken i Göteborg, og derfor stod der samme model på slutsedlen denne gang.

Næsten tvillinger

Den funktionelle opbygning er stort set identisk med forgængeren – men den nye bil har bare fået et nøk ekstra hele vejen rundt, både på opbygning, lakering, lys, finish og i kabinen.

- Teknisk set er de tæt på at være ens, men den nye har fået lidt mere gas. Eller faktisk en del mere – det stak lidt af undervejs, erkender Casper Eriksen.

MH Auto har stået for opbygningen med pæn afdækning hele vejen rundt, sideskabe, dørk og det store skabsarrangement bag førerhuset. Som maskintransportør om natten skal man kunne klare sig selv i alle situationer, og derfor er der ikke plads til at gå ned på udstyr.

- Typisk kan det handle om at hente en gravemaskine på en byggeplads og køre den til en anden plads i en anden by, hvor de skal bruge den dagen efter. Der kan typisk være 4-10 ture på en nat, og jeg tror, der gik halvandet år, før jeg oplevede at køre en hel nat uden at rende ind i en problemstilling med et eller andet uforudset, som man måtte finde en løsning på, fortæller Casper Eriksen.

Fatter arvede den gamle

Casper Eriksen kører fast for DSV Transport, og har også egne kunder. Han driver firmaet med sin far, Kjeld Eriksen, som kører i firmaets anden bil. Og det er faktisk Caspers tidligere bil, den nu 6 år gamle FH16 750’er.

- Det var egentlig min far, der havde brug for en ny bil, og ikke mig. Men min far er 66 og havde ikke lyst til at blive bundet op på de næste 8-10 år med en helt ny bil, så derfor overtog han min gamle bil og fik renoveret sin trailer. Og i stedet bestilte vi så ny bil til mig, forklarer Casper Eriksen, der selv er 43 og har mange år bag rattet foran sig.

Det bliver først og fremmest med maskintransporter, selvom den nye Volvo er forberedt til at køre lidt af hvert. Den er opbygget med hydraulik, så den også kan tage en tip- eller walking floor-trailer, hvis der bliver brug for det. De store skabe bagpå er heller ikke længere, end det godt kan lade sig gøre at knappe en gardintrailer på, hvis det kniber.

- Det handler om at ramme en opbygning, der også kan bruges til andet kørsel. De seneste 6-7 år har jeg stort set ikke kørt andet end maskiner, men før det kørte jeg til Norge om vinteren helt frem til påske. De seneste år har vi kunnet holde den gående kun med maskiner året rundt, siger Casper Eriksen.

Sæson-udsving

Der er sæson-nedgang i vinterhalvåret, så der kunne ellers være plads til at flette noget andet kørsel ind. Men livet og chaufføren skal også hænge sammen.

- Der er virkelig run på hen over sommeren, hvor vi har meget travlt. Hvis man så også skulle køre på fuld blus med alt mulig kørsel hen over hele vinteren, så kunne du aldrig slappe bare en smule af og have tid til andet. Så det passer mig fint, som det er, konstaterer Casper Eriksen.

Han har kørt om natten i mange år – og kan holde til det.

- Der er fordele ved det, især med trafikken, og hvis man kan få det til at gå op med privatlivet. Jeg har set mange knække på det, og jeg må da indrømme, at jeg nok ikke ville gide det, hvis ikke det var mit eget, siger Casper.

Det ville være en oplagt tanke at udnytte den fine og stærke bil til også at tjene lidt penge i dagtimerne med en ekstra chauffør på bilen. Men det kommer ikke til at ske.

- Jeg ved bare, at det ville tage utrolig lang tid, før den ekstra mand ville komme til at tjene nogle penge på bilen. Det er svært at finde chauffører, der gider det her. Der er mange ting, der kan gå galt, og utroligt mange udfordringer og dumme skader, du kan få lavet. Det er du nødt til at tage med i dine beregninger, og derfor holder den stille om dagen, fastslår Casper Eriksen.

Ville køre, ikke skrue

Efter at have fået svendebrev som lastvognsmekaniker i 2001 kørte han lidt lastbil og stiftede kort efter selskabet Kjeld Eriksen & Søn med sin far. Casper Eriksen blev således vognmand som 22-årig og har aldrig været i tvivl om, at han skulle køre lastbil – og ikke skrue på dem.

- Jeg kunne godt mærke, at det var for tungt at være mekaniker. At ligge ude på landevejen og rode med alt muligt, det var ikke noget for mig i længden. Men det er da rart at have fået forståelsen for bilen, selvom udviklingen går så hurtigt i dag, siger han.

Firmaets nye FH16’er er leveret fra Volvo i Holbæk, hvor Casper selv er udlært (i Titan-tiden). Det har altid været svenske mærker, der har været de foretrukne hos firmaet i Hørve.

- I en del år kørte jeg Scania. Bulder og brag, sådan skulle det jo være. I starten kørte jeg i en 164 480’er, som blev chippet til over 600 hk. Sådan gjorde man, men i dag er det anderledes. Senere fik jeg den første FH16 med en 660-model, dengang det var den største, fortæller Casper Eriksen.

34 ton på trækkeren

Da den nye bil skulle bestilles, var der også dialog med Scania. Men at det endte med en Göteborg-model, skyldtes flere ting.

- Da jeg skulle bestille bilen, kunne Scania ikke levere VDS (dynamisk styring) eller noget lignende, og heller ikke tandemløft. Og de ting var vigtige for mig, så også derfor endte det med Volvo, forklarer Casper.

Bilen er en 6x4 version med tandemaksel på 26 ton. Dermed kan man gå på 34 ton teknisk på trækkeren alene, når der skal køres rigtig tungt – selvfølgelig med tilladelse som blokvognskørsel.

Der er desuden monteret Onspot-kæder til at sætte i gang, når vejret og læsset driller. Lys i alle skabe og godt med arbejdslys på siden og bag på bilen er også et ”must” med natlig maskinkørsel.

Indvendig i kabinen har arbejdet været overladt til FL-Buur med et flot resultat. Overkøjen er pillet ud og erstattet med skabe og microovn mm., så de tarvelige rugbrødsmadder kan få konkurrence af andre indslag på menukortet på de lange arbejdsnætter. Hytten er desuden ekstra støjisoleret og med klimaanlæg.

- Det er jeg rigtig glad for at have fået. Det er ikke så tit, jeg sover i bilen, men når jeg engang imellem er nødt til det, så er det rart, at man ikke kan høre larm fra rastepladserne, fordi det er i dagtimerne, jeg sover i bilen.

Flotte motiver

Mosegaards Autolakering har stået for lakeringen, og lastbilkunstneren Ray Hill har sat sit præg på værket med flere motiv-indslag. Der er gravemaskinerne på hver side af førerhuset, og først og fremmest den flotte aftegning af en klassisk Volvo F12 på førerhusets bagvæg. Netop sådan en model var den første bil, som fatter Kjeld selv fik opbygget og malet i sin tid – i perlemorshvid og brillantrød.

- Det var en Volvo F12 400, vist nok. Jeg synes, det var en fin hilsen for at binde en sløjfe på familiefirmaet, og jeg synes, resultatet er ramt meget godt, siger Casper – og det har han jo ret i.

Med det nye køretøj ligger den selvkørende vognmand solidt på vejen i den kommende årrække. Bilen er afskrevet over 6 år, men med serviceaftale på 8 år. Så der er altså ”løs bagkant” på den nye trækkers udløbsdato i firmaet.

- Jeg har altid haft en rød bog, hvor jeg skriver alt om bilen ned, så jeg kan holde øje med den løbende. Jeg kunne godt se den køre i 10 år, hvis det går godt. Men driftsmateriellet skal være i orden og stabilt, så vi må se, hvordan det går. Hvis den ter sig ordentligt, er jeg også god ved den, siger Casper Eriksen.

Tekniske data

Model: Volvo FH16 750 6x4

Førerhus: Globetrotter

Motor: D16K750, 16,1 liter, 6-cyl.

Effekt: 750 hk v/1.600-1.800 o/min, 3.550 Nm v/950-1.400 o/min

Gearkasse: ATO3112F med 1 krybegear

Bagtøj: RTS2310A Enkeltgearet tandembagtøj med tandemløft

Udveksling: 3.36:1

Akselafstand: 3150 mm

Affjedring: Luft for og bag

Bremser: Skiver

Dæk: 385/65*22,5 Michelin for, 315/70*22,5 Michelin bag. Alcoa-alufælge

Lakering: Mosegaards Autolakering (motiver v/Ray Hill)

Plysning og indretning: FL-Buur

Opbygning: MH Auto, Give

Levering: Volvo Truck Center Holbæk (Peter Hansen)

Andet: Adaptive LED-forlygter, sikkerhedspakke, VDS, aktiv sporassistent, Work Remote, slutklargøring og coating v/Dittes Bilpleje

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093