23948sdkhjf

Efter møde med organisationerne tirsdag aften: Regeringen fast besluttet på at indføre vejafgiften

Dansk Erhverv deltog tirsdag sidst på eftermiddagen sammen med DTL, DI Transport og ATL i et møde med skatteministeren og transportministeren for at drøfte vejafgiften og den grønne omstilling af lastbiltransporten.

På mødet præsenterede Dansk Erhverv og de andre organisationer en række alternativer til vejafgiften, der af organisationer, vognmænd og erhvervsliv er blevet skarpt kritiseret for ikke at fremme den grønne omstilling, at skævvride konkurrenceforholdene i landet og for at have skyhøje offentlige administrationsomkostninger.

- Jeg er glad for, at ministrene har taget initiativ til mødet og indgår i dialog med os omkring den grønne omstilling. Vi fik som samlet branche sendt et klart budskab om, at transportvirksomhederne gerne vil den grønne omstilling, og at der er andre og bedre alternativer til at sænke branchens klimabelastning end en skat på transport, der har begrænset CO2-effekt, siger Jesper Kronborg, der er branchedirektør for transport i Dansk Erhverv.

Ifølge Dansk Erhverv er rammevilkårene og forudsætningerne for at indføre en vejafgift med det formål at gøre lastbiltransport grøn grundlæggende ikke stede i tilstrækkeligt omfang og bør derfor udskydes en årrække. Der mangler bl.a. udrulning af ladeinfrastruktur, offentlig tilgængelige ladestationer, og de grønne lastbiler er markant dyrere og mangler rækkevidde.

- Ministrene tog konstruktivt imod vores forslag, som vi har peget på finansiering til. Det står dog klart, at regeringen er fast besluttet på at indføre vejafgiften, men jeg håber, at de tager kritikken af lovforslaget og de præsenterede forslag til sig, så de kan indgå i det videre arbejde og dermed skabe reel grøn omstilling, siger Jesper Kronborg.

Formålet med forslagene er at pege på andre måder at understøtte og regulere branchen på, der fremmer den grønne omstilling og nedbringer lastbilernes CO2-udledninger, samtidig med at transportvirksomhedernes bevarer konkurrencekraften. Det skal fx ske ved at hæve dieselafgiften, yde tilskud til grønne lastbiler og hæve lastbilernes længde og vægt. Og så skal der fart på udrulningen af ladeinfrastruktur, opsætning af ladestandere og produktion af grøn strøm.

Læs Dansk Erhverv og de andre organisationers alternative forslag her.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156