23948sdkhjf

Ny Scania hydrauliktrækker til Dronninglund

Vognmand Bent Larsen driver Dronninglund Transport nord for Aalborg med speciale i bl.a. gylletransport og kørsel med tiptrailer. Det er tung kørsel med rigtig mange kraftudtagstimer, så derfor sidder der et diskret V8-skilt på kølergitteret af firmaets nyeste bil – en R 530 A6x2-trækker - præcis som der gør på den anden af Bent Larsens to Scania’er.

Det er Bjarne Pedersen fra Stiholts opbygningsafdeling i Aalborg, der er bagmand til opbygningen inklusiv hydraulikanlægget på Bent Larsens nye Scania. 

Der er tale om et 2-strengs anlæg, der drives af et permanent motorkraftudtag til drift af gyllepumpen ved kørsel med gylletrailer samt en separat kreds til kørsel med tiptrailer. Hydraulikanlægget er udrustet med en separat køler, og der er desuden monteret en ekstra ”bypass-kreds”, så hydraulikolien fra det permanente motorkraftudtag kan passere uden modtryk ved landevejs- og motorvejskørsel, hvilket reducerer motorens brændstofforbrug markant. Og som en ekstra finesse har Bent Larsen fået monteret en lille spildolietank på siden af galgen, hvor hydraulikolie fra spildbakken omkring lynkoblingerne øverst på galgen kan løbe ned i, så opbygningen ikke bliver smurt ind i olie.

Dronninglund Transport råder over i alt fire lastbiler, og vognmanden kører selv i en snart ti år gammel bil.

- Det passer bedst med en gammel bil til en gammel vognmand, siger Bent Larsen med et grin. 

Han er 64 år og været vognmand siden 1985. Da forretningen var på sit højeste, talte vognparken otte trækkende enheder, men nu står der Dronninglund Transport på det halve antal.

- Vi har nu fire trækkere – to lastbiler og to Volvo – som Bent Larsen udtrykker det.

Dronninglund Transports nye R 530 er malet af Nordjysk Autolakering i Sæby samt solgt og leveret af lastbilsælger Dennis Andersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125