23948sdkhjf

Chris Stokholm med et brag af en DAF

Vognmand Chris Stokholm fra Greve driver forretningen CST Transport. Han er godt på vej til et dusin lastbiler i sin flåde, for med levering af en ny, toptunet DAF XG+ 530 FTS bogietrækker for nylig er han nu oppe på 11 trækkende enheder. Og da der yderligere er en ny DAF i ordre, er dusinet fuldt inden længe.

Det er ingen tilfældighed, at de hollandske lastbiler udgør grundstammen i Chris Stokholms ekspanderende vognmandsforretning.

- Jeg startede for alvor som vognmand for fem år siden. Jeg havde i mange år kørt som fuldtids-chauffør og som chaufførafløser ved siden af forskellige andre erhverv, men i 2018 fik jeg mit eget navn på døren for første gang, fortæller Chris Stokholm.

- I starten investerede jeg i et par svenskere, men fra min tid som chauffør kendte jeg DAF’erne som rigtig gode lastbiler – både hvad gælder chaufførkomfort, driftsøkonomi og ikke mindst brændstoføkonomi, tilføjer han.

Der gik derfor ikke længe, før de første DAF’er fik Chris Stokholms navn på døren. Det var et par af de klassiske XF’ere, men allerede i sidste forår var det tid til et par nye XG 480’ere fra DAF’s nyeste lastbilgeneration. Og allerede et halvt år senere kom der endnu en XG 480’er til flåden, så hollænderne kom i overtal.

Egentlig skulle Chris Stokholm også have haft en XG 480’er til sig selv, men pludselig kunne aut. DAF-forhandler Nyscan Trucks i Køge tilbyde en hurtig handel på XG 480’erens storebror. Det gælder både i forhold til førerhusets størrelse og antallet af hestekræfter, så Chris Stokholm slog hurtig til på den nye XG+ 530.

De seneste måneder er gået med udvikling af nye ideer til opbygning af bilen samt indretning af førerhuset og ikke mindst lakering af hele herligheden.

- Som selvkørende vognmand kunne jeg ikke bare smide, hvad jeg havde i hænderne og begrave mig i detaljerne omkring den nye bil. Jeg har selvfølgelig selv bestemt, hvordan den – og i øvrigt også de tidligere XG 480’ere – skulle opbygges og se ud, men jeg har overladt det til Nyscan Trucks at stå for al koordineringen mellem opbygger, plysser og autolakerer, så jeg har kunne koncentrere mig om at drive min forretning, forklarer Chris Stokholm.

- Jeg kører bl.a. for Unibrew, PostNord og diverse stykgodsspeditører, og så kører jeg en hulens masse musik og teater i sæsonen. Og selv om jeg har rigtig dygtige chauffører, der kan tænke selv, kræver det min fulde opmærksomhed at få alle brikkerne til at passe sammen. Her har Nyscan Trucks og ikke mindst direktør Kasper Rasmussen været en uvurderlig hjælp for at få de nye biler specificeret, opbygget og klargjort helt efter mine ønsker og krav, fastslår Chris Stokholm.

- Vi kører for det meste i Danmark, men vi har også afstikkere til Sverige, Norge og Tyskland. Chaufførerne har rigtig mange overnatninger i bilerne, så derfor er komforten afgørende vigtig for mig. Og med de nye DAF XG- og XG+-førerhuse bliver det nok ikke bedre, understreger han.

Med den nye XG+ 530 har Chris da også overgået sig selv, når det gælder chaufførkomfort, driftsøkonomi og brændstoføkonomi. For den nye bil er toppen af poppen på alle punkter, herunder førerhusets størrelse, indretningen, opbygningen, teknikken og ikke mindst lakeringen. Blandt underleverandørerne til den nye bil er som nævnt Nyscan Trucks i Køge, der har specificeret chassiset og slutklargjort det til levering, Øgaards Lastvognsopbyg & Hydraulik i Ejstrupholm, der har opbygget bilen, FL Buur i Vrå, der er bagmænd for plysning og indretning af førerhuset samt KB Sprøjtelakering i Hjørring, der har tryllet med lakeringen inklusive paintbrush af Chris Stokholms hund Baloo på bagsiden af førerhuset.

Fakta om CST’s nye DAF XG+ 530 FTS 6x2:

Drivline: 6-cyl. 13-liters MX-13 motor på 530 hk/2.700 Nm, 12-trins TraXon 12TX2620-gearkasse med fuldautomatisk gearskiftesystem, enkeltreduceret DAF SR1347-bagaksel med mekanisk differentialespærre samt 2,53:1 i bagtøjsudveksling.

Chassis: enkelt-chassisramme med fuld luftaffjedring på 27 tons teknisk totalvægt, Alcoa Dura-Bright alufælge, tvillingmonteret bogie, 700 liter brændstoftank i venstre side, 85 liter AdBlue-tank under førerhuset over venstre forskærm samt trækker-opbygning fra Øgaard med sideskørter med side-liner og trekanter med sidemarkeringslygter, fuld aludørk med slebne toppe, forlænget Solarguard forkofanger og -solskærm, bagkofanger med 16 stk. Jocon lygter, arbejdslys med blitz og slingrelygter, lygtebom under tagspoiler med Jocon lygter og positionslys på spoilersæt, integreret sideskab med el-oplukning og soft-cluse funktion på skuffer, glat aluminiumsgalge med laserskåret CST-logo samt luft- og lysstik gemt bag dækplade og lodret udstødning med to blanke 5"-rør.

Førerhus: DAF XG+-førerhus med 165 mm. forlænget aerodynamisk front samt 330 mm længere sovekabine. Ekstra højt tag og udstyret med bl.a. Efficiency Plus-pakke og Executive-pakke, som indebærer DAF Corner View, intelligent fartpilot, drejebart fører- og passagersæde, elevationsseng med ekstra topmadras. Dertil DAF digitalt udsynssystem, LED Skylights, dobbelte tryklufthorn, to stk. køleskabe, Luxury Plus infotainmentsystem med 10,1' display. Dertil hvid Chesterfield-plysning, tre store overskabe med hvid læderbeklædning og røde LED-lygter, glasspejl ved underkøje med rødt XG+ logo, stjernehimmel med LED-bånd og glitter, 32” smart-tv, mikrobølgeovn og kaffemaskine. Originalt lydanlæg erstattet med HERTZ Mille højttalersystem med 6 højttalere og 10” Alpine subwoofer med LED-belysning.

Lakering i lilla farve med ekstra klarlak samt motivlakering af Chris Stokholms hund Baloo udført af KB Sprøjtelakering i Hjørring.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094