23948sdkhjf

Danske vognmænd tog på charmetur for modulvogntog

Siden 2008 har danske vognmænd gjort sig erfaringer med brugen af modulvogntog. Disse erfaringer var i centrum, da ITD inviterede Europa-Kommissionen og branchen til møde i Europa-Parlamentet.

Omdrejningspunktet var, at Kommissionen i juli præsenterede sit udspil til en revision af direktivet for vægt og dimensioner. Et udspil, der har været længe ventet, men som ikke for alvor tilgodeser de mange fordele, der er ved at køre med modulvogntog på tværs af landegrænser, mener ITD.

- Derfor så vi et behov for at samle de vigtigste europæiske aktører, så vi kunne fortælle dem om de udelukkende positive erfaringer, danske vognmænd har gjort sig i mere end 15 år, siger Stefan K. Schou, der er direktør for ITD, i en pressemeddelelse. 

I det fulde lokale i Parlamentet, blev der lyttet og skrevet i notesbøgerne, da repræsentanter fra Færdselsstyrelsen, Alex Andersen, Frode Laursen og 3F fortalte om alt fra tekniske udfordringer i de forskellige lande til chaufførernes positive syn på modulvogntog.

Og det er indtryk som disse, der er essentielle i forhold til at skabe en debat, der er baseret på fakta, mener Bergur Løkke Rasmussen (M), der, udover at sidde i Parlamentets transportudvalg, var vært for eventet.

- Det er vigtigt for mig, at vi laver lovgivning, der fungerer for dem, der skal bruge den ude i virkeligheden. EU er i høj grad drevet af det indre marked, og hvis vi ikke tillader modulvogntog at køre på tværs af landegrænser, bremser vi både en af hjørnestenene i EU og en af de lavsthængende klimafrugter i transportbranchen, siger han og fortsætter:

- Derfor er det afgørende, at vi hører fra de dygtige mennesker, der hver dag benytter sig af modulvogntog. Jeg lagde mærke til, at Kommissionen var særligt ivrige til at tage noter, da der blev talt om problemerne med drejbare dollyer og den skilteskov, man er pålagt at have bag på bilen, når man kører modulvogntog på tværs af landegrænser.

På mødet var Kommissionen præsenteret af Kristian Schmidt, der er direktør for landtransport i DG Move. Han gjorde det klart, at modulvogntog er en gennemtestet løsning, der har potentialet til at mindske brændstofforbrug og CO2-udledning, mens det samtidig kan afhjælpe på trængsel og chaufførmangel.

- Det var fantastisk at høre Kommissionen tale i så positive vendinger om modulvogntog. Det var også første gang, jeg hørte dem anerkende, at de ikke udgør en øget risiko for trafiksikkerheden. Det bevidner om, at de har lyttet, når vi har sendt dem dokumentation for de mange positive egenskaber modulvogntogene har, fortæller Stefan K. Schou.

En anden ting, der også var nyt fra Kommissionen, var, at man gav udtryk for, at Kommissionen ikke ser problemer i, at de maksimale vægtgrænser i hele EU øges til 60 tons for de 25,25 meter lange vogntog. Dog understregede Kommissionen samtidig, at den ikke kan tvinge de enkelte medlemslande til at fastsætte grænsen.

- Det er et problem! Hvis vi virkelig skal have modulvogntog ud på vejene og spare både brændstof og CO2, så er vi nødt til at have fælles regler i hele EU. Lige nu er en af de helt store forhindringer netop, at vi ikke kan udnytte vogntogets teknologiske potentiale, når vi kører sydover. Derfor er det reelt status quo, hvis ikke vi kollektivt hæver vægtgrænsen, siger Stefan K. Schou.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094