23948sdkhjf

Mercedes bryder brint-muren

Brint er mere end varm luft og tom snak - det har Daimler Truck nu bevist ved at køre sin brint-lastbil med fuldt læs mere end 1.000 km

Fremtiden er ikke kun batterielektriske lastbiler.

Daimler Truck nåede for nylig en milepæl, da brint-lastbilen Mercedes-Benz GenH2 gennemførte strækningen fra fabrikken i Wörth til Berlin uden optankninger.

En strækning, der - med indbyggede omveje omkring bl.a. Hamborg - fik triptrælleren op på 1.047 km, da GenH2 ankom til det centrale anlæg Ministergarten i Berlin. Her blev brint-lastbilen modtaget af Lastbil Magasinet og en række andre medier og interessenter.

Straks blev såvel km-tæller, læsset og de plomberede tankdæksler kontrolleret (og godkendt) af repræsentanter fra TÜV. Og jo, den var altså god nok: Mercedes' brint-lastbil brød igennem 1.000 km-muren med fuldt læs (40 ton) uden optankning undervejs.

Brint er 'the real deal'

Bag rattet de sidste kilometer sad Andreas Gorbach, Head of Truck Technology hos Daimler Truck.

- Ved at bryde 1.000 kilometer-mærket på én tank har vi demonstreret, at lastbiler på brint ikke bare er varm luft, siger Andreas Gorbach.

GenH2-lastbilen er udstyret med to brinttanke med samlet kapacitet på 80 kg flydende brint, et brændselscelleanlæg, et mindre batteri og to elektriske motorer.

Til rekordturen fra Wörth til Berlin leverede Air Liquide påfyldningen af brint ved Mercedes-fabrikken - med garanti for, at den er fremstillet grønt.

Satser på to teknologier

Daimler Truck har en "dual track strategy" for fremtidens transport - altså sideløbende at udvikle batterielektriske (BEV) og brintdrevne (FCEV) lastbiler.

Mens BEV er den oplagte løsning til bydistribution og andre transporter med færre kilometer, så tror Daimler fast på, at brint kommer til at spille en central rolle for de tunge, lange transporter.

- For at gøre transport bæredygtig har vi brug for både batterielektriske og brintdrevne teknologier. Brændselscelle-lastbiler er særligt velegnet til de krævende, lange transportopgaver, siger Andreas Gorbach.

Det startede i Berlin

Det var ikke tilfældigt, at scenen for dette "brint-gennembrud" var henlagt til Berlin. For tre år siden annoncerede Daimler Truck netop her, at lastbilgiganten var klar til at investere enormt i udviklingen af brint-teknologi.

I september 2020 blev Mercedes-Benz GenH2 Truck Concept for første gang præsenteret for offentligheden. Siden har prototyper på brint-lastbilen gennemgået en række test på både lukkede baner og offentlig vej - inden Daimler altså var klar til at gøre forsøget på at bryde milepælen 1.000 km for fuld offentlighed.

Sammen med Volvo Trucks har Daimler Truck etableret joint venture-selskabet Cellcentric, som udvikler den brændselscelleteknologi, som er helt afgørende for den brint-elektriske drivline. Planen er at sætte en af Europas største produktionsanlæg for brændselsceller i værk i de kommende år.

Hvornår kommer den på markedet?

Og hvornår får vi så Mercedes' brint-lastbil på markedet? Tidligere har Daimler specifikt nævnt 2027 som året, hvor serieproduktion skal starte. Men direkte adspurgt i Berlin taler Andreas Gorbach knap så stålsat om det præcise tidspunkt for introduktionen. 

- Serieproduktion er planlagt til anden halvdel af dette årti. Men det forudsætter også, at der er infrastruktur og grøn brint til en konkurrencedygtig pris, siger Andreas Gorbach.

Næste skridt i udviklingen af Mercedes-Benz GenH2 er at sende en række prototyper i daglig test hos udvalgte kunder for at få yderligere erfaring fra daglig drift.

- Vores lastbil skal nok blive klar. Men de andre ting (infrastruktur og grøn brint, red.) skal også være på plads, før vi sender den på markedet. Så den præcise tidsplan er stadig usikker, siger Andreas Gorbach.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078