23948sdkhjf

Her er Mercedes eActros 600

Det nye elektriske flagskib fra Mercedes sætter nye standarder i både udseende og drivline-teknologi, der skal løfte el-lastbiler ind i det helt tunge segment

eActros 600 er her.

Sløret for Mercedes' nye elektriske topmodel blev løftet tirsdag formiddag på Break Autohof - en rasteplads lige syd for Hamborg.

Ved det storstilede event så offentligheden for første gang den længe ventede nyhed, som sætter nye standarder for batterielektriske lastbiler med en rækkevidde på i hvert fald over 500 km.

Det reneste look nogensinde

Og sikke et syn, der mødte publikum ved det storstilede event i Hamborg. Mercedes-Benz eActros 600 har et udvendigt look, der fremstår mere rent, strømlinet og aerodynamisk end nogensinde i Mercedes-programmet.

Batterikapaciteten på mere end 600 kWh - deraf typebetegnelsen 600 - og en nyudviklet elektrisk drivaksel (udviklet in-house) gør e-lastbilen i stand til at køre mere end 500 km uden opladning undervejs.

Klar til lyn- og megawattladning

eActros 600 er som standard klar til lynladning efter CCS-standarden med op til 400 kW, og senere bliver det også muligt med megawatt-ladning (MCS) med op til 1 MW (1.000 kW). Som kunde kan man ved bestilling af lastbilen tilvælge, at eActros 600 bliver forberedt til megawatt-ladning - og så snart MCS-teknologien og infrastrukturen er moden, kan lastbilerne så blive "retrofittet" til at klare megawatt-ladning.

Med megawatt-ladning vil eActros 600 kunne lades fra 20 til 80 procent batterikapacitet på ca. 30 minutter.

621 kWh i LFP-batterier

Tre batterier med hver 207 kWh er monteret på eActros 600, altså i alt 621 kWh batterikapacitet. Battericellerne er af typen lithium-iron-phospate (LFP), som er den teknologi Mercedes satser på fremadrettet til deres lastbilbatterier.

Batterierne kan desuden opsamle energi under kørslen og dermed øge rækkevidden, især ved en forudseende og brændstoføkonomisk kørestil. Chaufføren kan vælge fem forskellige kørestile, hvor decideret one-pedal-driving er den mest energibesparende (særligt til anvendelse ved kørsel i større byer).

Ny e-aksel med motorer og gearkasse

Mercedes-Benz har udviklet en ny 800 volts elektrisk aksel med to elektriske motor og en 4-trins gearkasse udviklet specifikt til tung langturstransport. De elektriske motorer genererer en kontinuerlig effekt på 400 kW (544 hk) og en topydelse på 600 kW (805 hk).

eActros 600 har også det velkendte, forudseende gearskiftesystem Predictive Powertrain Control (PPC), særligt tilpasset den elektriske drivline.

Lastbilen har desuden som standard Multimedia Cockpit Interactive 2, hvor chaufføren konstant holdes opdateret med batterikapaciteten, rest-rækkevidden og det aktuelle energiforbrug under kørslen.

Ny kabine

Det opsigtsvækkende nye design på førerhuset af eActros 600 er karakteriseret ved en optimeret aerodynamik. Fronten er helt lukket og rundet af, såvel kofanger som panelerne forneden, sidedørene, A-stolperne og en ekstra tagspoiler mm. er nyudviklet til at sænke luftmodstanden. Fronten er forlænget med 80 millimeter for at opnå den særlige, aerodynamiske form.

Kabinen har desuden nye alu-trin, samt LED-forlygter og LED-lysbom. Mercedes introducerer det nye førerhus under navnet "ProCabin".

Kraftudtag

Mercedes-Benz Trucks har udviklet to typer kraftudtag til eActros 600. Det elektrisk-mekaniske kraftudtag gør det muligt fx at drive hydraulisk eller mekanisk udstyr som tip, walking floor eller silotrailere.

En anden løsning er det rent elektriske DC eller AC kraftudtag, særligt til fx kølebiler eller køletrailere. Afhængig af versionen kan kraftudtaget klare en effekt på 22 til 90 kW.

Kunstig lyd

eActros 600 er i sig selv meget stille, men for at beskytte bløde trafikanter er bilen udstyret med et akustisk advarselssystem (AVAS), hvilket også er et lovkrav. Afhængig af bilens aktuelle kørsel vil den afspille specifikke lyde ved enten kørsel ligeud eller bakning. Lydniveauet vil også afhænge af aktuel fart og accelleration.

eActros 600 er naturligvis udstyret med Mercedes' omfattende sikkerheds- og assistentpakker, herunder Active Brake Assist 6 og Active Drive Assist 3, som vi kender fra Actros i dieseludgaven - og flere af systemerne bygger allerede videre på den kendte teknologi.

Prisen...

eActros 600 vil fra starten være væsentligt dyrere end en sammenlignelig diesel-lastbil. Mercedes oplyser selv, at indkøbsprisen vil være et sted mellem 2 og 2,5 gange højere for eActros 600.

Afhængig af nationale ordninger, samt prisudviklingen på diesel og elektricitet, kan investeringen dog tjene sig hjem inden for en overskuelig periode. Mercedes fremhæver selv lande som Frankrig og Tyskland, hvor lave elpriser og planlagter CO2-baserede lastbilafgifter gør det realistisk, at eActros 600 efter ca. fem år eller 600.000 km i drift vil være mere profitabel i drift end en diesel-lastbil.

Hvad med klimaet?

Det klimamæssige regnestykke for eActros 600 kommer i høj grad an på bæredygtigheden af den strøm, der bruges til at drive lastbilen. Ifølge beregninger fra Mercedes vil eActros reducere CO2-udledningen med 40 procent over en hel livscyklus bestående af 10 års drift med ca. 1,2 mio. kørte kilometer - baseret på et gennemsnitligt europæisk "el-mix".

Dette regnestykke inkluderer også produktion af lastbilen, herunder batterierne. Hvis der er tale om grøn strøm fra vedvarende energi, vil CO2-besparelsen komme helt op på 80 procent.

Side om side med diesel

eActros 600 vil blive produceret på det eksisterende samlebånd på Mercedes' største lastbilfabrik i Wörth. De elektriske lastbiler vil bevæge sig igennem produktionslinjen side om side med dieselmodellerne.

De elektriske drivline-komponenter kommer fra Mercedes' anlæg i Mannheim, Gaggenau og Kassel, og vil blive monteret i lastbilerne på båndet i Wörth - herunder eakslen,  batteripakkerne og den elektriske styreboks.

Både trækkere og forvogne

Salget af eActros 600 starter allerede i år. Modelserien forventes at gå i produktion i slutningen af 2024.

Ud over 4x2 trækkeren vil Mercedes også producere forskellige chassis-varianter af eActros 600, lige fra produktionsstart.

eActros 600 er foreløbig designet til en totalvægt på op til 44 ton. Med en standardtrailer giver det eActros 600 en nyttelast på ca. 22 ton i EU.

Pt. er en prototype-flåde på ca. 50 enheder under produktion. En del af dem vil indsættes i flådetest hos udvalgte kunder frem mod produktionsstart for at opnå yderligere praktisk erfaring.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094