23948sdkhjf

Mercedes-Benz lastbiler skal hjælpe til CO2-neutralitet hos Dansk Retursystem i 2030

Der fokuseres særligt på lastbilerne, idet transporten tegner sig for knap 60 pct. af virksomhedens CO2-aftryk. El-lastbiler fra Mercedes-Benz er under indfasning i hovedstadsområdet og snart andre større byer, hvor kortere ture spiller godt sammen med bilernes rækkevidde og ladeinfrastrukturen i området.

Danmark har et unikt pantsystem, der sikrer, at engangsemballager af plastik, aluminium og glas til drikkevarer bliver genanvendt. 92 pct. af flasker og dåser med pantmærke blev returneret i 2022.

Det er Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem. Virksomheden har et anlæg i trekantområdet i Jylland og i Høje Tåstrup, hvor hovedsædet også ligger. Genanvendelsen sparer både energi og ressourcer og er cirkulær økonomi - længe før udtrykket for alvor blev moderne. Men indsamlingen af emballagerne med pantmærker kræver transport og dermed energi, og derfor har transporten særlig stor fokus hos Dansk Retursystem.

”Transporten tegner sig for næsten 60 pct. af Dansk Retursystems CO2-aftryk. Så det er noget, vi arbejder meget med, og vi har et mål om at opnå CO2-neutralitet i 2030. Hvis vi skal nå det mål, er det altafgørende, at vi får reduceret aftrykket fra lastbilerne,” siger Lars Krejberg Petersen, administrerende direktør i Dansk Retursystem.

El-lastbiler i hovedstadsområdet

Virksomheden har tre typer lastbiler. En betydelig del er butikstømningsbiler, som i virkeligheden er komprimatorbiler, der også kan vaske kar. De kører ud og henter den pressede aluminium og plast, som bliver lavet ude i supermarkederne. Når man kan høre i flaskeautomaten, at dåsen bliver mast, så er det Dansk Retursystem, der kommer med sådan en bil og henter den bagefter, forklarer Lars Krejberg Petersen.

”Så har vi en række lastbiler, som vi kører med primært ude i yderområderne, hvor vi skal have alle materialetyper - også glasset - med med det samme. Endelig så har vi en række distributionsbiler, som vi kører med i de større byer,” siger direktøren.

Virksomheden har i den sidste kategori forsøgt sig med lastbiler, der kørte på biogas, men det var ikke den store succes. Derfor har man kastet blikket på el-lastbiler, og i september 2022 startede man ud med de to første el-lastbiler - eActros 300 fra Mercedes Benz, som er en serieproduceret lastbil, der kører på ren el. Årligt giver de to nye el-biler en besparelse på 62 tons CO2 i forhold til de dieselbiler, der tidligere kørte ruten.

”For os var det meget et spørgsmål om at komme i gang med det her. Nu har vi så kastet os over el-lastbilerne fra Mercedes-Benz, fordi hvis vi kigger fremad mod 2030, så tror vi jo basalt set, at hele vores flåde på det tidspunkt er elektrisk. Og så har vi jo så startet med distributionen i tilknytning til de større byer, og det er København med de første to el-lastbiler.”

Foto: Hessel Trucks A/S

Elektrisk bilflåde i 2030

I hovedstadsområdet er der flere muligheder for opladning, og der er tale om relativt korte ture i den tæt bebyggede region, og det fungerer rigtig godt med rækkevidden på 300 km for de to lastbiler fra Mercedes-Benz. Men er der tale om ture i andre dele af landet, så er man foreløbig tvunget til de traditionelle lastbiler på diesel.

”I hovedstadsområdet kan vi køre en hel dag uden opladning. Men i stort set resten af Danmark er det ikke muligt. Vi mangler en kombination af længere rækkevidde for bilerne og en infrastruktur til opladning for et distributionsnetværk,” siger Lars Krejberg Petersen.

Men han er optimist på den front, for der er en rivende udvikling i gang - både på den teknologiske front, udbredelsen af ladestationer og i den politiske fokus. Hvis man ser på hele værdikæden, så er der mange, der har en målsætning om CO2-neutralitet inden 2030. Det betyder, at de er klar til at investere i elbiler, når infrastrukturen er der, og bilerne har en god rækkevidde.

”Det betyder jo også, at man ikke bare skal afvente politisk handling - der ligger jo også en god forretning i det for dem, der investerer i udbygningen af infrastrukturen. Der er jo også kommet en hel anden fokus på elbiler end for 5-10 år siden. Jeg tror, at man undervurderer, hvor hurtigt det kommer til at gå herfra. Så jeg tror, at vores bilflåde vil være fuldt elektrisk i 2030, og vi når vores mål om CO2-neutralitet,” siger Lars Krejberg Petersen.

Hør meget mere om Dansk Retursystems erfaringer med Mercedes-Benz eActros – se allerede nu det første ud af i alt tre afsnit.

Om Dansk Retursystem

Vi har drevet pantsystemet siden 2002. Vi sørger for, at der kommer pant på drikkevarerne, og at de tomme flasker kommer retur og bliver lavet til nye flasker og dåser. Men vi gør det ikke alene, og det er i høj grad danskernes fortjeneste, at mere end ni ud af ti flasker og dåser med pant kommer retur.

Dansk Retursystem er en cirkulær økonomisk drevet virksomhed. Udover at sørge for at genanvende drikkevareemballager, arbejder vi for en mere effektiv drift af pantsystemet. Målet er, med tiden, at blive en fuldt cirkulær økonomisk drevet virksomhed og dermed verdens bedste pantsystem.

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109