- Jeg havde jo ikke kørt Renault i 20 år, hvis jeg mente, at det var nogle dårlige biler
Prisen på grisen er vigtig – også når man kører med rugeæg og daggamle kyllinger.
Det mener vognmand John Agervig Skovrup, som for nylig fik en ny trækker fra Renault i vognparken.
Vognmanden fra Bække har to biler. Og den nye bil, en Renault 480 TC, afløser en Renault 480 T.
- Bilen skal køre med rugeæg. For vi lever af at køre med rugeæg og daggamle kyllinger, siger John Agervig Skovrup.
Lys over land
Det er chaufføren Steen Primdal, der har fået fornøjelsen af den nye Renault. Han kører i Syd- og Sønderjylland samt i Nordtyskland til Cuxhaven. Bremen, Hamburg og Ludwigslust.
- Jeg spurgte Steen, hvilken bil han godt kunne tænke sig, og det er ellers ikke noget, jeg normalt gør. Og så sagde han, ”skal vi ikke bare beholde det, vi kender”, siger John Agervig Skovrup.
Udover at være med en 480 hestes Turbo Compound-motor har chaufføren fået lov at sætte en del ekstra krydser, da bilen skulle bestilles.
- Der er flere, der har spurgt, hvorfor den ikke har fået det helt store førerhus, men det var Steens valg. Jeg har selv en T-high med fladt gulv, men det ville han altså ikke have. Han ville heller ikke have air cooler, men ville bare have en taglem.
I den nye bil er der blandt andet valgt blitzlygter i kølergrillen og ekstra arbejdslys – blandt andet i trinbrættet og bagpå.
- Vi kommer ud til nogle landmænd, og alt efter årstiden er det jo ikke altid, det er lige lyst derude. Så der er det blevet lavet sådan, at chaufføren kan have alt arbejdslys tændt på bilen hen over baklys, og så kan han se noget, fordi vi laster og losser selv.
Fuld luft
Den nye bil har også fået en omgang plys fra In-Truck i Padborg. Der er også luft i forakslen denne gang. Luft på forakslen har vognmanden nemlig selv i den jubilæumsmodel fra Renault, han kører til daglig, og det synes han set i bagklogskabens lys også, hans chauffør skulle have.
- Jeg har egentlig altid sagt, at jeg syntes, at det var noget frås, men nu hvor jeg selv har kørt i en bil med fuld luft i nogle år, vil jeg ikke undvære det. Så det handler om komfort for chaufføren. Det skal være rart at køre, siger John Agervig Skovrup.
I samme ombæring fremhæver vognmanden det digitale instrumentbræt.
- Der er touchskærm til alting. Ikke noget med at sidde og justere på blæsere. Det er digitalt alt sammen.
Hvilke overvejelser gør du dig om motorstørrelse?
- Motoren skal passe til det, vi laver. Men når jeg skal sælge igen, kigger jeg også på, hvad der går mest af. Det er biler omkring 500 heste. Det vil sige, at den er lettere at sælge igen. Hvis du kigger på brændstoføkonomien, er den også god. Med det, vi laver, kunne vi sagtens nøjes med 400 eller 420 heste. Men det handler også om, at jeg skal af med bilen igen en dag.
John Agervig Skovrup fortæller, at han ikke kører mere end fire-fem år med sine lastbiler, inden der bliver byttet til nyt.
- Når vi kører med levende dyr, har vi også et ansvar for at minimere risikoen for nedbrud. Risikoen er markant større, hvis du kører i en gammel bil.
En tur over Elben
Den nye Renault kommer til at køre cirka 150.000 kilometer årligt. Meldingen fra chauffør og vognmand er, at den kører utrolig godt.
- Især kan man mærke på trækkraften, at det er en Turbo Compound-motor. Den tager bare fat helt nedefra. Og luften på forakslen er også bare dejligt, siger John Agervig Skovrup og fortæller, at bilen har kostet omkring en million med det hele.
Når chaufføren kører afsted, er det med en toakslet citytrailer spændt efter, og det handler ifølge vognmanden om manøvredygtighed.
- Steen har stort læs på, og det er derfor, bilen er treakslet. Han har først fuldt læs på, når han kører i Tyskland, og når han har fuldt læs på, vejer han fra 39,2 til 39,5 ton. Så det er tæt på fuldt læs.
Hen over den hvide dørkplade er i øvrigt monteret en grøn bom. Vognmanden forklarer, at når firmaet kører til Cuxhaven og tager færgen over Elben, kan der både være høj- og lavvande.
- Hvis det er meget lavvandet, og du kører fra båddækket op på rampen, kører du opad, og så begynder bilen at løfte sin snude, men traileren står der stadigvæk. Så bommen er lavet, for at svanehalsen på traileren ikke bukker ned i dørkpladen.
Og så skal vi måske lige runde brændstoføkonomien. Vognmanden fortæller, at bilen i sine første uger har gået 3,6 kilometer pr. liter i gennemsnit, og at det er 300 meter længere end den gamle. Han påpeger samtidig, at lastbilen kører meget i områder, hvor det går op og ned i hastighed.
- På en tur til Cuxhaven er der ikke meget motorvej. Vi kører rigtig meget landevej i Tyskland. Det er ikke, fordi der er mange bakker i Nordtyskland, men det går stadig lidt op og ned, og med flere byer, vi skal igennem på vejen, er der mange start-stop. Og så ryger gennemsnittet bare ned. Det er noget andet, når jeg kører kyllinger, så kan jeg køre markant længere på literen, fordi jeg kører Autobahn i måske 800 kilometer, men det gør vi ikke med rugeæg.
Gammel kærlighed ruster ikke
John Agervig Skovrup fortæller, at grønne og hvide Renault med tiden er blevet et kendetegn for hans firma. For så mange Renault-lastbiler kører der jo heller ikke herhjemme, og kombineret med firmafarverne ved de fleste straks, hvem man taler om, når man siger grøn og hvid Renault.
Hvorfor vælger du igen og igen Renault?
- Jeg er meget omkostningsbevidst, så det første, jeg kigger på, er prisen. Men når det er sagt, så havde jeg jo heller ikke kørt Renault i 20 år, hvis jeg mente, at det var nogle dårlige biler. De er utrolig driftssikre. Der er ikke meget vedligehold ved dem. Jeg kører med serviceaftaler på mine biler, så det kunne jeg måske endda være lidt ligeglad med. Men det kan jeg jo alligevel ikke, for jeg får jo ikke penge af værkstedet for at holde på værksted. Og jeg har bare ikke mange værkstedsdage, siger John Agervig Skovrup.
Han fortæller, at de parametre, han kigger på, når han vælger bil, er; hvordan kører bilen, hvor mange værkstedsdage har den, og hvad den koster at drifte.
- Jeg har også haft andre biler, men jeg har det sådan, at jeg vil i hvert fald ikke betale ekstra for et bestemt navn på bilen. Det er jeg fløjtende ligeglad med. Jeg kender da heller ikke nogen kunder, der siger, ”John, du skal da have noget ekstra, fordi du kører i en dyrere lastbil”. Det er de da fløjtende ligeglade med.
Endelig fortæller vognmanden, at han også er lidt farvet af både sin opvækst samt uddannelse inden for det franske mærke. Hans far, Niels Skovrup, har nemlig også været vognmand med Renault-lastbiler i flåden, og John Agervig Skovrup selv er uddannet Renault-mekaniker fra KLC i Kolding.
- Så jeg kender bilerne, og så bliver man da også lidt farvet, siger John Agervig Skovrup.
Fakta
Bil: Renault T 480 TC 6x2 pushertrækker
Førerhus: Sleeper Cab high roof
Motor:13 liters Turbocompound-motor
Maks. effekt: 360 kW fra 1250 til 1600 o/min.
Maks. moment: 2700 Nm fra 900 o/min. til 1250 o/min.
Gearkasse: Optidriver AT 2812 gearkasse (14,94 - 1) med automatisk kobling. Hus i aluminium.
Akselafstand: 4.100 mm
Affjedring: Luftaffjedring på alle aksler
Dæk: Dimension 385/55 + 385/55 + 315/70 R22,5
Profil B. ECOPIA H-STEER-002 / H-DRIVE 002
Lakering: Førerhusfarve: Hvid Allemagne RAL 9010. Slutmaling ved Noer Lak i Vamdrup
Stafferinger: Vejle Skilte
Plys:In-Truck Autopolstring, Padborg
Opbygning: Vognsmeden i Grindsted
Levering: Autohuset Vestergaard i Kolding
Salg: Thomas Poulsen