23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Politisk dødvande bremser omstillingen

Omstillingen til elektriske lastbiler bliver unødigt sinket af stor usikkerhed om, til hvad og hvornår der kan søges tilskud

Udbuddet af tunge ellastbiler med el som drivmiddel - og anvendeligheden af dem - er vokset markant inden for de seneste par år. Samtidig har netværket af offentlige ladestandere på halvandet år vokset fra et nulpunkt til et tocifret antal landet over.

Men leveringerne af tunge elektriske lastbiler står i stampe. Den eksplosive vækst, der er registreret de foregående tre år, er således fladet ud i 2024.

Forklaringen skal først og fremmest findes ét sted: Den alt for store uklarhed om tilskud til ellastbiler og ladeudstyr - både for indeværende år og de kommende år. Det peger man entydigt på hos Mobility Denmark, der er brancheorganisation for bl.a. de danske lastbilimportører.

- Jeg kan da godt forstå, at en vognmand, der er på vej til at købe en elektrisk lastbil, tænker, at det kunne godt være, jeg lige skulle vente, til jeg kan se, om jeg kan få den betalt. Det ser jeg som den primære årsag til den udvikling, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark, til Lastbil Magasinet.

Kurven er fladet ud

Væksten har ellers været markant i nyregistreringstallet for eldrevne lastbiler over 16 ton i de seneste år. I 2021 lød stigningen på 40 procent sammenlignet med året før. I 2022 var væksten på 124 procent, og i 2023 voksede registreringstallet igen med hele 351 procent.

I 2024 er der i årets første ni måneder registreret 163 nye, tunge ellastbiler - og det er en beskeden stigning på 2,5 procent i forhold til samme periode sidste år.

Med andre ord er væksten gået i stå, målt på årets statistik - men det skyldes altså ikke manglende interesse hos vognmændene, mener importørerne.

- Når salget er stoppet op, er det nok fordi, de fleste vognmænd har ventet på en afklaring på, hvordan den her støtteordning ser ud, som blev vedtaget 10 minutter i lukketid. Så jeg kan godt forstå, at man lige venter med at købe en lastbil, indtil man ved, om man får støtte til den. Derfor har man set det aftage lidt, siger Mads Rørvig.

For 2024 er der afsat 75 mio. kr. i en tilskudspulje, som blev åbnet i august. Forløbet imponerer ikke branchen.

- Politikerne har været lang tid om at vedtage den. For et år siden fremlagde regeringen sin finanslov for 2024, hvor de sagde, at vi vil støtte med 300 mio. over tre år – og det var så lige før sommerferien, at vi fandt ud af, hvordan kommer det så til at se ud for i år, konstaterer Mads Rørvig.

Køber ikke ellastbiler for sjov

Siden blev den tilskudsramme udvidet til 750 mio. kr. for årene 2024-30 - men stadig ved ingen, hvordan rammerne og tidsplanen for de kommende års tilskud kommer til at se ud. Ikke engang for næste år.

 - Der presser vi på for, at vi skal have en afklaring noget tidligere, så det ikke er helt tilfældigt, hvilken situation man er stillet i, når man skal ud og købe en elektrisk lastbil, siger Mads Rørvig.

Hvad kan det betyde, hvis det bliver en lignende situation, hvor afklaringen for næste år trækker i langdrag?

- Så får du de her udsving i markedet, hvor det er små puljer, der kommer i slutningen af året, og så er det lidt et tilfælde, hvem der kan få tilskud. I stedet for at have en pose penge, hvor alle kan søge, og der er penge nok til, at både små og store kan byde ind. Så det håber vi, at de vil tage bestik af fremadrettet.

Vil det også kunne påvirke det samlede antal af ellastbiler, der bliver solgt – og ikke kun skubbe datoerne for, hvornår de bliver registreret?

- Ja, det er jo ikke for sjov, at man køber en ellastbil. Det er fordi man står og skal bruge den. Hvis det ikke er attraktivt, og der er uklarhed om tilskud, så vil det være nemmere ikke at springe på den grønne bølge. Så man skal passe på med ikke at gøre det for bøvlet at gennemskue det her, siger Mads Rørvig.

- Det kan godt være, at en stor vognmand med 100+ lastbiler kan overskue tilskudsmekanismer og alt muligt, men en lille vognmand med 1-2 biler, som selv kører, har ikke tid til hele tiden at holde øje med, hvornår det tilskud kommer. Så der er behov for noget længere planlægning og information i god tid, i stedet for de her meget tilfældige ordninger, som kommer lidt forhastet.

Stod det til Mobility Denmark, så blev rammerne for tilskudspuljerne i 2025 og 2026 meldt ud allerede i indeværende år, så usikkerheden ikke får lov til at præge udviklingen negativt i de kommende par år.

- Og det synes jeg heller ikke er et urimeligt krav, siger Mads Rørvig.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|