23948sdkhjf
Log ind eller opret et abonnement for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Annonce
Annonce

Nye el-skraldebiler er på vej

Affaldsindsamling med fokus på bæredygtighed og optimerede ruter
Annonce

Slagelse Kommune tager et grønt skridt fremad i affaldshåndteringen. 

Fra 1. maj 2025 overtager renovatøren Verdis opgaven med at indsamle affald i kommunen, hvilket medfører betydelige ændringer i både køretøjer og ruteplanlægning.

Det oplyser Slagelse Kommune i en pressemeddelelse.

Annonce

- Vi tager et grønt skridt fremad, når vi får flere eldrevne skraldebiler. Som kommune er vi forpligtet til at nedbringe vores CO2-udledning, og en del af vejen derhen bliver fremover kørt med flere eldrevne skraldebiler. At de samtidig larmer mindre, er også en ekstra bonus, siger Jørgen Grüner (F), formand for Klima- og Miljøudvalget.

Annonce

Verdis introducerer i alt 11 el-skraldebiler, hvoraf fire vil være i drift fra begyndelsen. Disse køretøjer, der kører på grøn strøm og er udstyret med elmotor og elkomprimator, forventes at give en årlig CO2-besparelse på minimum 210 tons sammenlignet med dieseldrevne skraldebiler.

Annonce

- Vi er stolte af at sætte 11 nye el-skraldebiler i drift i Slagelse Kommune. Vi har optimeret ruterne, så vi både kører mere klimavenligt og færre kilometer på vejene. Det betyder også, at borgerne får nye tømmedage, udtaler Stefan Thirup-Bielefeldt, Regionsdirektør Sjælland hos Verdis.

Annonce

Overgangen til den nye renovatør medfører ændringer i tømmedage for mange adresser. 

Annonce
Annonce Annonce
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01