Gasdrevne lastbiler vinder frem i Europa
Volvo Trucks melder om øget salg af fabrikkens serier af gasdrevne lastbiler. I 2024 steg salget således med mere end 25 procent.
Volvos gasmotorer er tilgængelige i modellerne Volvo FM, FH og FH Aero, og de kører på flydende, nedkølet gas. De kører lige godt, om der er tale om biogas (ikke-fossilt gas produceret af organisk affald) eller almindeligt LNG (Liquefied Natural Gas).
- Mange af vores kunder vælger at erstatte deres diesellastbiler med gasdrevne lastbiler som en nem måde at reducere deres CO2-udledninger her og nu, siger Jan Hjelmgren, Head of Product Management hos Volvo Trucks.
Fornuftig rækkevidde
Volvos gasdrevne lastbiler kan køre op til 1.000 kilometer på en tankfuld, og er dermed egnede til både langdistance- og regional distribution samt bygge- og anlægsopgaver, fremhæver Volvo.
- Volvos gasdrevne lastbiler er en ægte win-win for transportvirksomheder, da de kan kombinere lavere ejeromkostninger med et reduceret CO2-aftryk og bibeholdt produktivitet, tilføjer Jan Hjelmgren.
Ejeromkostningerne afhænger selvsagt af gaspriserne, som kan svinge meget mellem landene i Europa. Flere lande tilbyder allerede et omfattende netværk af gasstationer med voksende adgang til biogas.
Tre versioner
Den globale produktion af biogas steg med 21% i 2024. Med ren biogas i tanken kan CO2-udledningen reduceres med op til 100 procent sammenlignet med diesel.
Volvos gasmotorteknologi baserer sig på deres bedst sælgende drivlinje, D13-dieselmotoren. Volvos gasmotorer kommer i tre effektniveauer: 420 hk, 460 hk og 500 hk.
Gasdrevne lastbiler er det ene led i Volvo Trucks' strategi for at nå netto-nuludledning inden 2040. Strategien omfatter også batterielektriske og brændselscelle-elektriske løsninger samt forbrændingsmotorer, der bruger vedvarende brændstoffer.