23948sdkhjf

Direktørens beretning: Frygter kaos ved betalingsanlægget

En solid bredside mod vejafgiften og lidt sjælden minister-ros prægede vognmandsdirektørens årlige rapport til vognmændene

Kras kritik af den omstridte vejafgift. Det var et af hovedpunkterne i den beretning, som DTL’s direktør Erik Østergaard lørdag formiddag aflagde til DTL’s generalforsamling i Aalborg.

- Der er begrænset grøn omstilling indbygget i vejafgiften. Man bruger ikke de forhåndenværende alternativer til el. Administrationen er fuld af fejl, og den administrative belastning i virksomhederne er stor. Afgiften skævvrider konkurrencen. Ergo bør afgiften skrottes, sagde han og erkendte i samme moment, at det næppe er realistisk og gentog et efterhånden gammelt forslag til alternativ til vejafgiften, nemlig en forhøjet afgift på diesel.

Når vejafgiften ikke betyder grøn omstilling, er det bl.a. fordi vognmændene i virkelighedens verden mangler alternativer til dieselolien, var direktørens pointe.

- Vi har i dag cirka to procent af den tunge transport, der kører på el, og den nødvendige ladeinfrastruktur er stadig ikke til stede, sagde han og efterlyste en mere robust planlægning og reelle incitamenter fra både EU og regeringen.

- Selvom lastbilerne nu er forsøgskaniner, er der stor sandsynlighed for, at personbiler på sigt også vil blive omfattet. Og at taksterne over tid sættes op. Også for ellastbiler, lød Erik Østergaards forudsigelse.

Ros til ministeren

En række forbedringer af vægte og dimensionerne på de tunge køretøjer herunder ikke mindst to tons ekstra til de syvakslede vogntog fra 2027 samt en fremskyndelse af udbetalingerne af tilskud til grøn omstilling af den tunge transporter er blevet meldt ud af transportministeren. Forbedringerne er en kompensation for vejafgiften og gav anledning til en sjælden ros af transportminister Thomas Danielsen (V).

- Jeg vil godt benytte mig af lejligheden til at rose transportminister Thomas Danielsen og de partier, der i april indgik aftale om en ganske tilfredsstillende kompensationspakke, sagde han og understregede, at mange af forbedringerne har DTL gjort opmærksom på de seneste ti år.

- Men viljen og evnerne på Slotsholmen har været ringe, og meget afhænger af den til enhver tid siddende transportminister. Det er derfor med god ret, at jeg retter rosen mod den siddende transportminister. For ingen transportminister før ham har formået at få en sådan politisk aftale i stand, sagde Erik Østergaard.

Kaos ved betalingsanlægget

DTL’s største bekymring, når det gælder vejafgiften, vedrører håndhævelsen og kontrollen af vejafgiften for udenlandske lastbiler.

- Vi har gentagne gange påpeget svaghederne i systemet. Selvom vi i princippet kan sende regninger til udlandet, er det langt fra sikkert, at de bliver betalt. Desværre er der også en manglende mulighed for at hindre dårlige betalere i at køre ind i Danmark igen, selvom der er nummerpladescannere ved grænserne.

- Vi frygter derfor et kaos ved betalingsanlæggene, hvor udenlandske lastbiler, der bliver bedt om at betale eller vende om, vil skabe problemer. Det er derfor helt afgørende, at regeringen afsætter de nødvendige midler for at sikre en effektiv kontrol og håndhævelse, sagde Erik Østergaard og understregede, at der ikke må være forskelsbehandling mellem danske og udenlandske vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047