Volvos lastbiler bliver endnu mere flyvende med teknik fra luftfarten
Volvo Trucks introducerer nye aerodynamiske forbedringer til deres tunge lastbiler ved at anvende et velafprøvet koncept fra luftfartsindustrien. De diskrete, men effektive modifikationer til lastbilens førerhus vil reducere luftmodstand, brændstofforbrug og CO2-udledning betydeligt ifølge Volvo Trucks.
- Al den tid, der er brugt på simuleringer og i vindtunnelen, har betalt sig - med disse nye ændringer til førerhuset tilføjer vi yderligere til de store forbedringer i aerodynamik fra sidste år, hvilket vil gavne vores kunder, siger Jan Hjelmgren, Head of Product Management hos Volvo Trucks.
De nye aerodynamiske forbedringer omfatter luftstrømsstabilisatorer på førerhuset, forlængede luftafvisere og modificerede chassisafskærmninger. Disse ændringer kan forbedre rækkevidde, brændstofforbrug og CO2-udledning med op til 2 procent.
- Vi har tænkt ud af boksen ved at bruge en teknik, der almindeligvis anvendes på fly, Formel 1-racerbiler og vindmøller. De øverste hjørner af førerhuset er superkritiske for aerodynamikken, og med vores nye Camera Monitor System har vi været i stand til at udnytte nye potentialer i dette område, udtaler Anders Tenstam, Senior Technology Expert i Aerodynamics hos Volvo Trucks.
De nye funktioner bliver nu tilgængelige for kunder i forskellige kombinationer på Volvo FH, FH Aero og FM - på både el-, gas- og dieseldrevne modeller.