Toldkrig rammer: Trailervæksten forventes at blive halveret
Clear International har netop udsendt sin nye prognose for det vesteuropæiske marked for tunge trailere.
Prognosen for perioden 2027-28 forudser en accelererende trailer-efterspørgsel, hvilket vil føre til et højt salgsniveau, sammenligneligt med de tidligere topniveauer i 2008 og 2018.
Væksten i prognoseperioden vil bringe niveauet for trailersalg tæt på niveauet i 2022 inden 2027. 2025 vil stadig være positiv med hensyn til både den vesteuropæiske økonomi og vækst i trailerregistreringer. Trailer-efterspørgslen, som tidligere var forventet at stige med mere end 10 %, forventes nu kun at stige med 6 %.
Alle vesteuropæiske lande vil opleve en vis vækst med mulige undtagelser i Østrig og Schweiz. Tyskland havde også lav trailerregistrering i første halvdel af det indeværende år, men et opsving forventes i anden halvdel.
Russisk flaskehals
Efter en stærk genopretning i trailerproduktionen efter covid i 2021/22, blev produktionen kastet i bakgear i 2023/24. Ikke alene var de vesteuropæiske registreringer i 2024 mere end 10 % under niveauet i 2023, men derudover er det store antal vesteuropæiske trailere, der tidligere blev eksporteret til Rusland (og Hviderusland), blevet kraftigt reduceret eller helt stoppet.
I stedet menes de fleste lastbiler, der nu sælges i Rusland, at blive leveret fra Kina. Kina har også en enorm kapacitet til fremstilling af trailere og kan let dække den efterspørgsel, der tidligere blev dækket af europæiske kilder. Dette rammer især store eksportører i Tyskland og andre steder i Vesteuropa.
Dyr toldkrig
På den mere positive side er efterspørgslen efter vejtransport i Vesteuropa (målt i ton-km), som faldt med 4 % i 2023, vurderet stabil i 2024, med udsigt til en stigning i 2025.
- Udsigterne for det vesteuropæiske trailermarked i 2025 er blevet svækket af toldkrigene mellem USA og dets handelspartnere. Dette har reduceret virksomheders tillid til investeringer i transportaktiver som trailere. Udsigterne for vækst i efterspørgslen er blevet halveret i 2025, udtaler Gary Beecroft, direktør for Clear International.