Nyt system bremser selv lastbilen i sikrede zoner
Mere sikker lastbiltrafik i travle byområder, færre skader på lastbilterminalerne og mindre stress for chaufførerne, der ved, at de ikke kommer til at overskride hastighedsbegrænsningerne ved en fejl. Dette er de vigtigste fordele ved Sikkerhedszoner, Volvo Trucks' nye digitale tjeneste.
Ved hjælp af 'Sikkerhedszoner'-tjenesten kan transportvirksomheder indstille hastighedsgrænser for hver enkelt lastbil, når de kører ind i et foruddefineret geografisk område, en teknologi der ofte kaldes "geofencing".
Når lastbilen kører inden for området, begrænser motoren accelerationen i forhold til den fastsatte hastighedsgrænse i zonen. Lastbilen bremser aktivt for at nå zonens maksimale hastighedsgrænse, hvis den kører ind i zonen med en højere hastighed.
- Med denne service kan en transportvirksomhed sikre, at køretøjets hastighed holdes lav. For eksempel i en havn eller på et logistikcenter eller i områder med mange mennesker og trafik som f.eks. travle bycentre og omkring skoler, forklarer Johan Rundberg, produktchef på Volvo Trucks.
Mindre stress
- Formålet med denne service er at gøre trafikmiljøet mere sikkert og reducere stress for chaufføren. Hos Volvo udvikler vi løbende vores sikkerhedssystemer for at tage skridt hen imod vores langsigtede vision om nul ulykker med Volvo-lastbiler.
Transportvirksomhedens flådeansvarlige definerer de geografiske zoner på et digitalt kort, konfigurerer den tilladte hastighedsgrænse og har fuld kontrol over, hvilke zoner, der skal gælde for hver lastbil. Chaufføren kan se i instrumentpanelet, at bilen befinder sig i en hastighedsbegrænset zone, og hvad den maksimale hastighed er sat til.
Tjenesten er tilgængelig fra juni 2025 for nye lastbiler og fra september 2025 for allerede leverede lastbiler.
Fakta om 'Sikkerhedszoner':
• En tjeneste i Volvo Connect, Volvos digitale serviceplatform, der kombinerer køretøjspositionering med hastighedsgrænser fastsat for specifikke zoner på et digitalt kort.
• Telematikenheden i lastbilen sender sin GPS-position og modtager instruktioner fastsat af flådeansvarlige.
• Tilpassede hastighedsgrænser kan indstilles fra 20 km/t og derover. Op til 300 zoner kan være aktive for den enkelte lastbil.
• Tjenesten indstiller og begrænser automatisk fartpiloten til den maksimalt definerede hastighed i zonen.
• Volvo Connect Positionerings-tjenesten er en forudsætning for brug af Sikkerhedszoner tjenesten.
• Tilgængelig på Volvos tunge lastbilserier FH, FM og FMX med Euro 6-motorer samt lastbiler med elektriske drivliner (produceret senere end efteråret 2022), herunder Volvo FM Low Entry.
Sådan virker Volvo Sikkerhedszoner:
• Når lastbilen kører ind i en zone, bremser den automatisk for at overholde den indstillede hastighedsgrænse. Chaufføren får besked via instrumentpanelet.
• Af sikkerhedsmæssige årsager kan chaufføren tilsidesætte hastighedsgrænsen ved at give gas med speederen. Hvis chaufføren har aktiveret fartpiloten, kan hastigheden ikke indstilles til en højere hastighed end den fastsatte maksimale hastighed i zonen.
• Hændelser vedrørende indkørsel, udkørsel, tilsidesættelser og hastighedsovertrædelser meddeles til den flådeansvarlige ved hjælp af notifikationer i Volvo Connect.