23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Annonce

Webplatform giver smartere kranløsninger til byggebranchen

En ny digital platform er på vej til at ændre måden, kranopgaver håndteres på i byggebranchen. Platformen GooCrane fungerer som et digitalt bindeled mellem kunder og vognmænd og gør det muligt at finde den nærmeste ledige kran til en opgave.

I den nuværende praksis hentes kraner ofte langvejs fra, hvilket både giver højere udgifter og unødvendigt brændstofforbrug. Med det nye, danske koncept GooCrane bliver opgaverne i stedet automatisk sendt ud til kraner, der befinder sig i nærområdet, som kan byde ind med deres pris og tidsramme.

Kunden får dermed et hurtigt overblik og kan vælge ud fra pris, tid og kvalitet.

“Vi er en digital markedsplads, som gør det lige så nemt at bestille en kran, som at bestille en taxa,” siger idémand og indehaver af GooCrane, Benjamin Sølvsten.

Fordele for både store og små aktører

På kranmarkedet har de store operatører ofte faste prisaftaler og ressourcer til at rykke ud over lange afstande. Men i mange tilfælde ligger små, lokale vognmænd tættere på byggepladserne og kan enten udføre opgaverne hurtigere eller til lavere omkostninger.

GooCranes platform skaber gennemsigtighed ved at samle tilbud og lade kunden vurdere tid, kvalitet og pris på tværs af aktører.

Vi er en digital markedsplads, som gør det lige så nemt at bestille en kran, som at bestille en taxa

Indehaver Benjamin Sølvsten

Abonnementsmodel for vognmænd

Modellen er abonnementbaseret for vognmænd, som dermed får adgang til opgaver via tjenesten. De fastsætter selv deres priser fra opgave til opgave og modtager besked om nye muligheder gennem notifikationer.

Forbrugeren kan gratis oprette opgaver, og vælger frit mellem de tilbud, de modtager. Efterhånden som platformen vokser, øges sandsynligheden for, at kunderne får flere lokale tilbud at vælge imellem og at både tomkørsel og ventetid reduceres yderligere.

Store besparelser i vente

GooCrane startede i foråret og har på kort tid håndteret mange ordrer. Erfaringerne peger på markante gevinster for både kunder og vognmænd.

“Vi har kørt omkring 600 ordrer i Danmark til dato med gode resultater og god respons. Hos en konkret kunde har man oplevet en reduktion på omkring 33 procent på kranudgifter, fordi unødige tilkørsler blev fjernet. Samtidig melder flere vognmænd om, at de i praksis tjener mere, fordi deres ressourcer bruges mere effektivt,” siger Benjamin Sølvsten.

Flere fordele for vognmændene

Platformen udvikles løbende og kommer til at rumme funktioner, der skal gøre hverdagen nemmere for store og små kran-indehavere.

”Vi har indgået et samarbejde med Creditsafe. Når du som vognmand byder på en opgave, kan du se, hvilken betalingsfrist kunden foreslås tilbudt,” siger Benjamin Sølvsten.

GooCrane er desuden i dialog med et inkassobureau, for at kunne tilbyde en ekstra sikkerhed, så vognmanden kan være sikker på sin betaling.

Bæredygtighed som drivkraft

Kortere transportveje betyder lavere CO2-udledning et punkt, der bliver stadig vigtigere i byggeriet, hvor dokumentation af transportens klimaaftryk indgår i certificeringer og bygherrens krav. 

“Fremover vil transporten betyde endnu mere i det samlede CO2-regnskab. Og så nytter det ikke noget, at man kører 100 km for at lave to løft med en kran,” siger Benjamin Sølvsten.

GOOCRANE

GooCrane er en digital platform, der matcher kranopgaver med vognmænd i nærheden. Kunder kan oprette en opgave via app eller hjemmeside og få tilbud fra flere vognmænd i området. Systemet reducerer omkostninger, sparer tid og CO2-udledning, samtidig med at vognmændene får lettere adgang til opgaver.

GooCrane er i drift i hele Danmark og forventer international udrulning i løbet af det kommende år.

For at høre mere, kan du kontakte support@goocrane.com

Kilde: GooCrane

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|