Det drejer sig ikke længere kun om at holde trailere og lastbiler på vejen. Enhver beslutning om, hvordan man finansierer sit udstyr, hvor længe man beholder dem, og hvornår man udskifter dem, påvirker direkte ens finansieringsstruktur, ens risikoprofil, ens ESG-nøgletal og i sidste ende ens kapitalafkast. For mange virksomheder er flådeomkostninger blandt de største udgiftsposter i det samlede regnskab, og selv en lille forbedring kan have en stor indflydelse på bundlinjen. Derfor er det blevet et fælles ansvar på tværs af hele virksomheden, fra ledelsen til de flådeansvarlige", siger Arjen Kraaij, der tiltræder som TIP Group’s administrerende direktør den 10. december 2025.
I denne artikel deler Kraaij sit perspektiv på flådestyring, baseret på årtiers erfaring inden for området. Han argumenterer for, at effektiv flådestyring kan styrke en virksomheds bundlinje ved at forbedre kapitaludnyttelsen, reducere risici og skabe bedre sammenhæng mellem operationelle og finansielle beslutninger.
Ved at behandle flåden som en strategisk ressource i stedet for en omkostning, kan virksomheder frigøre kapital til vækst, opretholde fleksibilitet i ustabile markeder og træffe smartere valg omkring ejerskab, leasing og styring af flådens livscyklus og udskriftning.
Ved at behandle flåden som et strategisk aktiv snarere end en væsentlig omkostning kan virksomheder frigøre kapital til vækst
Arjen Kraaij, administrerende direktør i TIP Group
Stigende kompleksitet inden for flådestyring
"I årevis var flådestyring noget, virksomheder ikke behøvede at tænke meget over," siger Kraaij. "Marginerne var forudsigelige, forholdet til leverandørerne var stabilt, og forretningsmodellen føltes sikker, så der var ingen hast med at ændre noget, før omkostningerne begyndte at stige, og ustabiliteten afslørede modellens begrænsninger," siger Kraaij.
"Man plejede at kunne købe sine trailere til omtrent den samme pris hvert år, finansieringen var billig, og vedligeholdelse kunne udføres næsten hvor som helst." Det var en operationel opgave, der bare skulle håndteres. Flådemanageren tog sig af det, og CFO’en skulle blot godkende et par nye trailere. Ingen business case var nødvendig, det var bare sådan, tingene blev gjort.”
"Men den verden har ændret sig fuldstændigt," fortsætter han. "Vedligeholdelse er blevet en reel udfordring: Hvor får man det gjort, hvem har folkene, og hvad koster det?"
Priserne på udstyr er steget med 30 til 40 procent, elektriske lastbiler koster to eller tre gange så meget som diesel lastbiler, og pludselig føles hver købsbeslutning tungere. Man kan ikke længere bare gå ind hos en forhandler og bestille fem nye lastbiler. Man skal overveje: Hvordan finansierer jeg dette, skal jeg lease eller købe, hvad er restværdien, hvordan vedligeholder jeg dem, hvordan organiserer jeg det hele, så jeg undgår omkostningerne ved nedetid og undgår lange afstande til nærmeste værksted?”
Flådestyring skaber højere kapitalafkast
”Fleksible flåde- og aktivmodeller er først og fremmest et finansielt instrument”, forklarer Kraaij. ”Hvis man fokuserer på afkast af aktiver eller afkast af investeret kapital, har man al mulig grund til at holde sin balance så let som muligt. På den måde genererer man den samme fortjeneste bare med mindre investeret kapital. Derfor søger virksomheder i stigende grad at finansiere deres flåder uden for balancen. Det giver dem fleksibilitet, beskytter likviditeten og holder deres kapital fri til vækst. Leasing-, leje- eller payper-use-modeller giver operatører mulighed for at skalere deres flåder op eller ned uden at binde penge i udstyr.
”Samtidig formes det økonomiske billede i stigende grad af operationelle realiteter.” Digitale værktøjer skaber nu en vigtig forbindelse mellem den daglige drift og de økonomiske resultater og forvandler rutinemæssige driftsdata til brugbar indsigt. Såsom præstationsovervågning og forebyggende vedligeholdelse, hvilket direkte forbedrer omkostningskontrollen og tilgængeligheden af udstyret. Men indsigt fra data rækker videre og er afgørende for økonomiske beslutninger, og som grundlag for at bestemme, hvornår udstyret skal udskiftes, renoveres eller sælges, og hvordan det finansieres mest effektivt. Det giver ledere mulighed for at træffe bedre strategiske beslutninger om deres aktiver og omsætte operationelle data til reel økonomisk værdi.”
For Kraaij er det helt naturligt at inkludere ESG-overvejelser i beslutningsprocessen. Det markerer også punktet, hvor økonomiske mål og bæredygtighedsmål begynder at pege i samme retning, hvilket afspejles i en gennemprøvet asset management-model: renovering af udstyr.
Renovering som strategisk drivkraft for økonomi og ESG
”Renovering er ikke længere en beslutning, der træffes på værkstedet; det er en ledelsesbeslutning”, siger Kraaij. ”Økonomisk set er virkeligheden ligetil: Når udstyrspriser og renter er højere, giver renovering af en eksisterende trailer en lavere samlet omkostning pr. kilometer end at købe nyt.” Den forskel er væsentlig for enhver økonomidirektør. Men renovering handler ikke kun om besparelser. Beslutningen er også direkte forbundet med bæredygtighed og kapitaludnyttelse. For hver trailer man renoverer, forlænger man dens levetid, reducerer afskrivningerne og sænker de indlejrede CO2emissioner fra produktionen. I praksis foretrækker de fleste virksomheder at outsource renovering frem for at klare det selv”, forklarer Kraaij.
”Det drejer sig ikke kun om det tekniske arbejde, det handler om at undgå vedligeholdelsesrisici og at sikre, at omkostningerne er forudsigelige.” En typisk fremgangsmåde er at sælge seks eller syv år gamle aktiver til en specialiseret partner til en fair pris. Denne får dem derefter renoveret og leaser dem tilbage til virksomheden for et fast månedligt beløb. Fra et kapitalperspektiv reducerer renoveringen både investeringssummen og rentebyrden. Ja, vedligeholdelsesomkostningerne vil være højere end med en helt ny enhed, men samlet set er udgiften lavere. Og så er der stadig kapital til rådighed til andre prioriteter.”
”Langtidsaftaler sikrer besparelsen,” fortsætter Kraaij. ”Vi inkluderer renovering midtvejs i udstyrets levetid , som f.eks. en femtenårig leasingkontrakt med renovering omkring år otte.” På denne måde er ydeevne og omkostninger sikret fra starten. Og vi kan selvfølgelig yderligere understøtte beslutningstagningen ved hjælp af data.”
Styrkelse af din virksomheds resultater
”Kompleksiteten ved at administrere en flåde vil kun stige,” siger Kraaij.
”Miljøreglerne strammes i hele Europa, og hver ny regel øger omkostningerne ved drift og vedligeholdelse af udstyr. VECTO-rammen vil for eksempel højst sandsynligt øge prisen på trailere yderligere. Det er en virkelighed, vi er nødt til at tilpasse os, og det betyder, at virksomheder er nødt til at forberede sig på et nyt niveau af finansiel og operationel planlægning.”
Han fortsætter: ”Hvis man lægger alt det sammen, er billedet klart. Flådestyring handler ikke længere kun om at købe, vedligeholde og sælge køretøjer. Den udvides nu til at omfatte kapitalstrategi, risikostyring og regulatorisk planlægning som en del af en bredere tilgang til forvaltningen af aktiver. Det er blevet en strategisk disciplin, der også hører til på den administrerende direktørs og økonomidirektørs dagsorden. Jeg ser det som TIP Group’s rolle at hjælpe vores kunder med at foretage dette skift. Vi giver virksomheder den indsigt og kontrol, de har brug for til at frigøre kapital, styre risici mere effektivt og skabe sammenhæng mellem de finansielle og operationelle mål på en måde, der direkte styrker deres virksomheds præstationer.