Ministeren deler ikke bekymring: Km-afgift påvirker ikke konkurrence-evnen
Km-afgiften for lastbiler vil få begrænsede konsekvenser, i forhold til hvor man måtte have sin virksomhed beliggende i landet. Og derudover skal udenlandske lastbiler på lige fod med danske lastbiler betale den nye vejafgift, når den bliver indført fra 2005. Dermed vil km-afgiften ikke påvirke konkurrenceevnen negativt for danske vognmænd over for udenlandske vognmænd.
Det er en del af et skriftligt svar fra transportminister Thomas Danielsen (V) til Danmarksdemokraternes Kenneth Fredslund Petersen til den kritik, der har rejst sig af km-afgiften for lastbiler - særligt fra vognmænd i yderområderne. Svaret kommer, efter at Danmarksdemokraternes Kenneth Fredslund Petersen har bedt ministeren forholde sig til vognmændenes bekymringer.
Onsdag var Thomas Danielsen til et møde med erhvervslivet på Thy, som er bekymret over km-afgiften. Efter mødet henviste ministeren ifølge TV Nord til, at der ikke er erfaringer fra udlandet, der tyder på, at den frygt, man har om, at man ikke kan drive vognmandsforretning fra fx Nordjylland på grund af en km-afgift, skulle have hold i virkeligheden.
Ministeren medgiver, at km-afgiften vil få økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da den øger den samlede beskatning af erhvervslivet, og at den nye vejafgift forventes at øge transportomkostningerne, som dog generelt udgør en lille del af de samlede produktionsomkostninger, og at det den må forventes at påvirke forbrugerpriserne med en begrænset stigning i priserne.
- Det må forventes, at vejafgiften bliver overvæltet til forbrugerpriserne, men at det vil udgøre en relativ begrænset stigning på den enkelte vare, siger Thomas Danielsen.
I samme forbindelse siger Thomas Danielsen, at kommende ændringer i de nationale regler om vægt og dimensionering for lastbiler vil være til gavn for miljø, transporterhvervet og samtidig mindske erhvervslivets økonomiske omkostninger.
Et kritikpunkt fra Kenneth Fredlund Petersen går også på, om det er i overensstemmelse med regeringsgrundlaget og et Danmark i geografisk balance at indføre en kilometerafgift for lastbiler, der gør det dyrere at drive virksomhed i yderområderne?
Thomas Danielsen siger, at det med regeringsgrundlaget bliver fastslået, at der er skattestop i Danmark. Og at den politik, regeringen har lagt frem, samlet set betyder, at skatter og afgifter sættes ned.