23948sdkhjf

Forlængede førerhuse kan nu bruges til modulvogntog

Færdselsstyrelsen har nu bekræftet, at de forlængede aerodynamiske førerhuse på trækenheder kan indgå i modulvogntogskombinationer. Hos DTL – Danske Vognmænd roser man Færdselsstyrelsen for at have reageret hurtigt på en udvikling, der nu er stærkt på vej.


De gode nyheder fra Færdselsstyrelsen blev bekendtgjort på DTL Kran Blok Erfas årsmøde i weekenden og er efterfølgende bekræftet skriftligt over for DTL. Færdselsstyrelsen har parallelt informeret politiet om, at ”snudebilerne” gerne må indgå i et modulvogntog, uanset at de 25,25 meter overskrides.

I tråd med ministerudmelding.


Det glæder DTL’s adm. direktør Erik Østergaard, der i en pressemeddelelse roser styrelsen for at have handlet hurtigt.

- DTL har presset på for at få Færdselsstyrelsen til at løse et problem, der ikke er tydeligt reguleret af dansk lovgivning. Og styrelsen har handlet prisværdigt hurtigt og givet dispensationen på stående fod, siger Østergaard, der uddyber:  

- Styrelsens ageren er godt i tråd med transportministerens udmelding på konferencen forleden om fremtidens transport. Her var ét af ministerens tre politiske spor for den tunge transport den tekniske regulering, så lastbilerne kan flytte mere gods på det samme antal transporter. Det kan nu ske i modulvogntogskombinationer sammen med energibesparende trækenheder. Det er vi meget tilfredse med.  

Styrelsen henviser til EU’s direktiver om vægt og dimensioner, der fastslår, at aerodynamiske forbedringer af førerhuset ikke er muligt inden for de nuværende største tilladte længder, ”uden at køretøjernes lasteevne reduceres, og vejtransportsektorens økonomiske ligevægt bringes i fare.”, som det hedder. Derfor åbner direktivet mulighed for en dispensation fra de største tilladte længder.  

EU’s typegodkendelsesforordning fastslår desuden, at medlemsstaterne ikke må forbyde, begrænse eller forhindre omsætning, registrering eller ibrugtagning af køretøjer, systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, der stemmer overens med forordningen.  


Åbningerne i EU-reglerne har betydet, at styrelsen har kunnet give dispensationen hurtigt. Den eneste betingelse ifølge EU-reglerne er dog, at lasteevnen ikke forøges på vogntoget.  

Indtil videre er den eneste typegodkendte lastbil med et forlænget førerhus, som for nuværende er EU-typegodkendt, en trækker af typen DAF XG, har Færdselsstyrelsen oplyst.  Denne model kan således indgå i et modulvogntog allerede i dag.

Men DTL-direktøren er ikke i tvivl om, at udviklingen nu vil gå stærkt.

- Jeg er helt sikker på, at andre lastbilfabrikanter står klar i kulissen, så det er kun et spørgsmål om kort tid, før vognmændene kan få de aerodynamiske trækenheder i mange fabrikater, siger Erik Østergaard.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062