23948sdkhjf

Danske vognmænd præsenterede ministeren alternativ til km-afgift

DTL - Danske Vognmænd holdt fredag 20. januar 2023 møde med transportministeren. Øverst på agendaen på fredagens møde med var regeringens planer for en kilometerafgift for tunge køretøjer.

- Venstre er i øjeblikket ved at finde sine ben i denne sag, og det var rart, at ministeren kunne høre argumentationen imod afgiften fra erhvervets egen mund. Vi præsenterede ham for det alternative forslag om en samlet forhøjet CO2-afgift på diesel og benzin – tilstrækkelig lav til at undgå grænsehandel, men tilstrækkelig høj til at opnå en dobbelt CO2-gevinst til en lavere omkostning og det samme provenu, oplyser direktør hos DTL, Erik Østergaard, i en pressemeddelelse.

Også optimeringen af køretøjernes vægt og dimensioner, som følger af den politiske aftale fra juni 2022, blev drøftet.

- DTL har som helhed store forventninger til en udmøntning af de åbenlyse gevinster for samfundet, klimaet og vognmandserhvervet. Lavt hængende frugter, som også er blevet dokumenteret af ministerens eget ministerium, siger Erik Østergaard.

På ét punkt måtte DTL dog tilkendegive, at myndighederne ifølge vognmandsorganisationen er fodslæbende, nemlig når det angår de syvakslede vogntog. Alle vogntogstyper får med aftalen et par tons ekstra, når det gælder den maksimale vogntogsvægt. På nær de syvakslede vogntog, som fortsat maksimalt må veje 56 tons. Dermed bliver en stor del af den tungeste transport ikke omfattet af de nye regler: Entreprenørkørslen, kørslen for landbrug, industri osv., som i dag næsten udelukkende foregår med syvakslede vogntog. Men det er en sag, som DTL vil fortsætte med at arbejde på over for ministeriet, for der er meget store CO2 besparelser på den konto, lovede DTL på mødet.  

Også P-afgifterne, der ikke bliver opkrævet hos de udenlandske vognmænd, når de overtræder reglerne om 25 timers parkering på landets rastepladser.

DTL-direktøren fornemmede her, at den ny minister vil sætte hårdt ind på, at der kommer styr på opkrævningsproblemerne.

- Jeg oplevede i al fald en meget målrettet minister på dette punkt, siger Erik Østergaard.

Endelig var situationen med PostNord og eventuelle ændringer af postlovgivningen på bordet.

– Den sag har så meget opmærksomhed politisk og erhvervsmæssigt, at ministeren nok skal se sig selv på banen i løbet af dette folketingsår. Den er i al fald kridtet op, så ingen er i tvivl om, hvad erhvervet mener, der skal ske, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078