Dansk Auto Logik A/S kommer ud af seneste regnskabsår med et overskud på 18 millioner kroner.
Det er en nedgang fra året før, hvor årets resultat landede på 46 millioner kroner.
- Resultatet for 2021/22 har været lavere end estimeret i regnskabet for 2020/21. Det var i sidste regnskab estimeret til DKK 30 mio. før skat. Resultatet anses dog stadig som værende tilfredsstillende, specielt set i lyset af de udfordringer der har været med produktionen af nye biler globalt set, samt de stigende udgifter til blandt andet diesel. På trods af det vigende aktivitetsniveau i regnskabsåret, så har det været højt prioriteret af ledelsen at fastholde medarbejderstaben, står der i ledelsesberetningen.
- Bilbranchen har i årets løb været præget af lange leveringstider på mikrochips samt udfordringer med levering af komponenter produceret i Ukraine. Det har for visse producenter medført, at produktionen i perioder har været stoppet. Den reducerede mængde af nye biler, som er kommet til landet, har påvirket alle dele af forretningen.
Dansk Auto Logik A/S’ hovedaktivitet er transport af person- og varebiler samt opbevaring, klargøring og ombygning af nye biler. Selskabet har datterselskaber i Sverige og Tyskland.
I 2021/22 havde Dansk Autologik en nettoomsætning på 391 millioner kroner. Året før var nettoomsætningen på godt 436,5 millioner kroner. Mængden af nye biler, der er kommet til Danmark er reduceret, hvilket har haft en betydning for aktivitetsniveauet, men også chaufførmanglen i Europa nævnes som en faktor, der gør det svært at sige ja til alle de opgaver, der måtte byde sig.
- Dansk Auto Logik A/S’ aktivitet, i forhold til at transportere biler til og fra det øvrige Europa, påvirkes i forhold til den generelle aktivitet i bilbranchen. Denne transport sker både via egne lastbiler og via et netværk af underleverandører. Generel chaufførmangel i hele Europa kombineret med den nye EU-vejpakke betyder, at muligheden for at tilkøbe ekstra transportkapacitet, for at dække udsving i aktivitetsniveauet, vanskeliggøres.
1. august 2022 kunne Dansk Auto Logik fejre 60 års jubilæum. Da var det 60 år siden, at nu afdøde Bent O. Jørgensen købte sin første lastbil for at transportere personbiler til forhandlere i Kalundborg. 60 år efter er det blevet til 160 aktive lastbiler, mere end 500.000 m2 asfalt til opbevaring af biler og beskæftigelse af godt 300 medarbejdere.
Dansk Auto Logik har hovedkontor i Vamdrup og har endnu en dansk afdeling, der holder til i Ringsted.
Forventningerne til indeværende regnskabsår er, at der stadig vil være udfordringer på markedet for nye biler grundet de leveranceproblemer af halvfabrikata som fabrikkerne oplever, og som må forventes at fortsætte et stykke ind i 2022/23.
- Den stigende inflation ventes ligeledes at påvirke bilmarkedet. Det er på det grundlag forventningen, at selskabets omsætning og resultat vil være på niveau med regnskabsåret 2021/22. Der er usikkerhed forbundet med dette, da udviklingen i inflation og brændstofpriser ikke vil være ligeså stabile som man har været vant til de seneste år, står der i ledelsesberetningen.
Egenkapitalen i Dansk Auto Logik er på 278,4 millioner kroner.