23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Bødeforhøjelser: Er chaufføren uenig må han gå rettens vej

Der er vist ikke den chauffør eller vognmand derude, der ikke har forstået, at når bøderne for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved årsskiftet stiger markant, er der ikke tale om en ændring af, hvilke typer af fejl og mangler, der kan medføre en forhøjet bøde. Det er nøjagtigt de samme regler, der gælder, det kommer ”blot” til at koste langt mere.
 
Dette understreges også af Færdselsstyrelsens direktør, Stefan Søsted, der i et svar til Lastbil Magasinet, forklarer, hvad det er, der gives bøder for fra 1. januar 2020. Et svar der har været én uge undervejs.
 
»Færdselsstyrelsen gør indledningsvis opmærksom på, at lovændringen ikke indfører nye typer af fejl og mangler ved tunge køretøjer. Lovændringen ændrer således ikke på hvilke fejl og mangler der kan medføre bødestraf.Chaufføren (og ejeren) vil derfor ikke kunne straffes for andet eller mere end det, som man allerede kan straffes for i dag. Der er udelukkende tale om en forhøjelse af bødeniveauet for visse typer af fejl og mangler, der også i medfør af de gældende regler vil udgøre fejl og mangler ved køretøjet (det vil sige alvorlig sikkerhedskritiske fejl og mangler),« forklarer Stefan Søsted i et skriftligt svar.
 
I takt med at debatten har raset, og i særdeleshed stadig gør, er det gået op for chauffører og vognmænd, at det der er i udsigt, er bøder på 5.000 kroner til manden bag rattet og 10.000 kroner for virksomheden, hvis det af politiet vurderes, at der er tale om fejl og mangler så alvorlige, at der er tale om en sikkerhedsrisiko.
 
Og som en enhver chauffør og vognmand har opdaget, er det de samme fejl og mangler, som lige nu giver bøder på mellem 1.000 og 3.000 kroner, der efter nytår udløser en forhøjet bøde.
 
Og det er netop her, utilfredsheden blandt chauffører og vognmænd opstår. Ikke fordi de tror, at de skal til at have bøder for mindre fejl og småmangler, men fordi de forhøjede bøder bliver så stor en indgriben i deres privatøkonomi, at det for alvor kan mærkes. Og som flere parter har påpeget, så er der fejl og mangler, som chauffører og vognmænd ikke har en jordisk chance for at opdage, inden de kører.  
 
Transportminister Benny Engelbrecht mener, at chauffører og vognmænd har misforstået, hvad lovændringen betyder. Og her stejler flere af branchens folk. Intet er misforstået, men alt er forkert, når transportministeren går ud og siger sådan.
 
»Jeg synes, man skal spørge ministeren, hvad det er, chaufførerne har misforstået, og om han mener, begrebet misforståelse er retvisende. For jeg synes med al tydelighed det viser, at chauffører og vognmænd har rigtig meget at frygte,« lyder det fra advokat med speciale i tungvognssager, Jacob Formann.
 
Hvis nogle skulle have glemt, hvad der er alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler, så opridser Færdselsstyrelsens direktør her, hvad det er, der kan give en bøde til chauffør og vognmand - ligesom listen over fejl og mangler der kan medføre bøder i lovforslaget ikke er udtømmende, er eksempler fra Stefan Søsted det heller ikke.
 
»Alvorlig sikkerhedskritiske fejl og mangler kan for eksempel være:
 
- Fejl og mangler på køretøjets bremser, som medfører, at køretøjets bremseevne er forringet i ikke ubetydelig grad. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis køretøjet under nedbremsning afviger kraftigt fra sin kurs (skævbremsning).
 
- Fejl og mangel ved et køretøjs styreapparat, der medfører, at styreapparatets funktionsduelighed er påvirket i ikke ubetydelig grad. Det kan f.eks. være tilfældet ved defekte styreforbindelser, ukorrekt fastgørelse af styrehus, slid på styreapparatets enkelte dele eller ikke fungerende servostyring
 
- Fejl og mangler på køretøjets aksler, som medfører fare for sammenbrud, som f.eks. brud på eller deform aksel
 
- Fejl og mangler ved hjul, herunder hjulnav, der påvirker en forsvarlig fastgørelse af hjulet, og alvorlig beskadigelse eller alvorlig nedslidning af dæk samt utilstrækkelig belastningsevne
 
- Manglende funktion af alle køretøjets stoplygter eller stoplyset på køretøjets påhængskøretøj
 
- Begrænsning af udsyn i et sådan omfang, at førerens udsyn i høj grad er hæmmet. Det kan f.eks. være tilfældet ved stærkt tilisede ruder eller ved placering af genstande inden for området, der rengøres af forrudeviskerne.«
 
Det vil i hvert enkelt tilfælde være ordensmagten, der bestemmer, hvorvidt chauffør og vognmand burde have vidst, at noget var galt.
 
»Politiet håndhæver reglerne, og det er derfor i første omgang politiets vurdering, om en fejl eller mangel er alvorligt sikkerhedskritisk, og om chaufføren vidste eller burde vide, at køretøjet var behæftet med den pågældende mangel. Er en chauffør eller vognmand uenig i politiets vurdering, kan sagen prøves ved domstolene,« forklarer Stefan Søsted.
 
Lastbil Magasinet har desuden spurgt, om sne og is på taget af en lastbil vil blive vurderet som en sikkerhedskritisk fejl og mangel. Til det svarer Stefan Søsted:  
 
»Stærkt tilisede ruder, der i høj grad hæmmer førerens udsyn, vil være en alvorlig sikkerhedskritisk fejl eller mangel. Sne og is på et køretøjs tag eller anhænger vil derimod som udgangspunkt ikke være en alvorlig sikkerhedskritisk fejl eller mangel. Dog bør køretøjerne være sne- og isfri i det omfang, det er muligt, både for chaufførens og de andre trafikanters udsyn og sikkerheds skyld, sådan at køretøjet kan føres i overensstemmelse med færdselslovens § 67, stk. 1, der blandt andet fordrer, at køretøjer skal holdes i en stand, hvor det kan benyttes uden fare og ulempe for andre.«
 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.06